Hoe kan ik een succesvolle affiliate marketing business opzetten?

Iedereen die een blog start doet dat met een bepaald doel. Sommige van deze bloggers doen dat vanuit niet-commerciële overwegingen, maar veel bloggers hebben als belangrijkste doelstelling: online geld verdienen. Echter is geld verdienen middels affiliatie marketing makkelijker gezegd dan gedaan. Iedere beginnende online marketeer vraagt zich dan ook al snel af, waar hij of zij nu eigenlijk aan begonnen is. Zij leggen het bijltje er dan al gauw bij neer. Affiliate marketing is niet alleen heel erg arbeidsintensief, het vereist ook nog eens een heleboel doorzettingsvermogen, strategisch inzicht, maar ook de passie voor datgene waar je over schrijft mag niet ontbreken. Geld verdienen met affiliate marketing is zeker mogelijk, maar het is een proces van lange adem en veel, heel veel werk!

Verdiep je in alle facetten van affiliate marketing

Er zijn weliswaar mensen die van het bloggen alleen kunnen leven en met hun website een passief inkomen hebben gerealiseerd. Echter is het realiseren van een passief inkomen veel minder passief, dan vaak wordt gesuggereerd. Voor het genereren van een dergelijke passieve inkomstenstroom zijn er meestal heel veel manuren en werk aan vooraf gegaan. Wie wil gaan starten met affiliate marketing zou zich eerst moeten verdiepen in alle facetten van deze tak van sport, zoals SEO copywriting, e-mailmarketing en online advertising. Daarom heeft Flushing Concepts een aantal zaken op een rij gezet, voor een goede aanpak van je affiliate marketing business.

Marketing succes, affiliate marketing.

Online marketing termen

Voordat ik je uitleg hoe je je affiliate marketing activiteiten op een goede manier kunt aanpakken, gaan we eerst een aantal termen op het gebied van online marketing uiteenzetten.

Wat zijn de definities van affiliate marketing?

Affiliate

Een affiliate is een persoon die of een bedrijf dat producten en/of diensten promoot voor een bepaalde verkoper. In ruil voor een geslaagde verkoop of gegenereerde lead wordt vervolgens een overeengekomen commissie uitbetaald door de verkoper aan de affiliate. Deze commissie is meestal een percentage van de verkoopprijs of een vastgesteld bedrag (in het geval van een aangeleverde lead).

Affiliate programma

In het affiliate programma worden alle details van de overeenkomst tussen de verkoper en de affiliate partner geregeld. Er wordt omschreven wat de voorwaarden zijn voor deelname aan het affiliate programma, aan welke richtlijnen de affiliate zich moet houden, de hoogte van de commissie, maar ook de acties die leiden tot de beëindiging van het affiliate partnerschap, zijn in het affiliate programma precies bepaald. Het is belangrijk dat de affiliate die deelneemt aan het programma, zich ook altijd aan de voorwaarden houdt.

Affiliate link

Een affiliate link is een speciale link die aan een affiliate partner wordt toegewezen door de verkoper. Deze link is voorzien van een unieke tracking code. Hierdoor weet de verkoper dat een bepaalde verkoop of lead is gegenereerd via de website van een bepaalde affiliate.

Commissie

De commissie is het bedrag dat door een verkoper aan een affiliate partner wordt uitbetaald, na de verkoop van een product of dienst of gegenereerde lead. De hoeveelheid commissie is vastgelegd in het affiliate programma. Over het algemeen geldt dat de commissie voor digitale producten hoger is, dan voor fysieke producten.

Verkoper

De verkoper kan een winkeleigenaar zijn of eigenaar van een online business. De verkoper kan zelf een eigen affiliate programma uitvoeren en zelf rechtstreeks zakendoen met de affiliate, maar kan ook gebruikmaken van een affiliate platform dat de bemiddeling tussen verkopers en affiliate partners organiseert.

Niche

Een niche is een kleine specifieke markt, met minder concurrentie dan de grote markten. Bloggen gebeurt vanuit passie! Wanneer je schrijft over onderwerpen waar je geen affiniteit mee hebt, dan zal het erg moeilijk worden om een succesvolle affiliate marketing business op poten te zetten. Of je nu gaat bloggen over gezondheidsproducten, financiële zaken, travel of kleding: zorg dat je veel kennis hebt over je onderwerp en er ook gepassioneerd over kunt schrijven. Alleen dan kun je je doelgroep ook daadwerkelijk aan je binden.

Marketing strategie.

Hoe word ik ervaren in affiliate marketing en hoe creëer ik een ijzersterk blog voor mijn online business?

Affiliate marketing biedt een heleboel voordelen voor zowel de verkoper als de affiliate partner. Veel mensen die nieuw zijn op het gebied van affiliate marketing, denken vaak dat het een eenvoudige manier is om snel geld te verdienen. Anderen denken juist dat het veel te veel werk is voor een paar rooie rotcenten. De waarheid ligt hier waarschijnlijk ergens in het midden. Als je wilt starten met affiliate marketing dan moet je je in de allereerste plaats afvragen: wat wil ik nu eigenlijk precies bereiken?

Hoe kan ik inkomen genereren met affiliate marketing?

Geld verdienen met affiliate marketing is zeker niet eenvoudig en snel rijk wordt je er ook absoluut niet van. Je kunt zeker inkomen genereren met affiliate marketing, maar of je wel of niet geld zult verdienen met je online business, hangt van een heleboel complexe factoren af. Hoeveel inspanningen ben je bereid te leveren? Hoeveel ervaring heb je? Krijg je bezoekers op je website? Ik zal je nu uitleggen hoe je affiliate marketing winstgevend kunt maken en welke commissiemodellen er het meest worden gebruikt door de verschillende affiliate programma’s.

Wat zijn de meest voorkomende commissie-modellen voor affiliate marketing?

Bij affiliate marketing kunnen verkopers meerdere commissie-modellen hanteren. Laten we eerst eens kijken naar de meestvoorkomende commissie-modellen.

Pay per Sale

Bij Pay per Sale ontvangen affiliates een percentage van de verkoopprijs van producten of diensten. Deze commissie wordt uitbetaald nadat een aankoop volledig is afgerond. Dat wil zeggen wanneer de aankoop definitief is en de klant niet meer op zijn aankoop terugkomt.

Pay per Click

Bij Pay per Click worden affilitates uitbetaald op basis van het aantal bezoekers, dat via de website van de affiliate wordt doorverwezen naar de website van de verkoper. Hierbij is het meestal niet van belang of er ook daadwerkelijk een aankoop wordt gedaan.

Pay per Lead

Bij dit commissiemodel wordt de affiliate betaald voor het doorverwijzen naar een contactformulier op de website van de verkoper, waarop een bezoeker zijn of haar persoonlijke informatie heeft ingevuld.

Online business, affiliate marketing.

Meten van bezoekersactiviteiten

Wanneer je wilt gaan starten met een affiliate programma, dan is het belangrijk dat je veel onderzoek doet naar de meest effectieve strategieën en technieken op het gebied van online marketing. Daarnaast is het van belang dat je je affiliate marketing activiteiten, ook echt ziet als je business. Als je bereikbare doelen wilt stellen en de haalbaarheid ervan wilt onderzoeken, dan moet je bekend zijn met programma’s die je bezoekersactiviteiten (de gedragingen van je potentiële klanten), goed in kaart kunnen brengen. Meten is weten! Google analytics is waarschijnlijk het bekendste platform dat statistieken van een website verzamelt, maar er zijn er nog veel meer.

Analyseren van de bezoekersstroom

Alleen wanneer je exact weet hoe je bezoekersstroom op je website verloopt en op welke momenten zij een bepaalde actie ondernemen, kun je je site optimaliseren en een sterke marketingstrategie ontwikkelen. De belangrijkste elementen die je goed moet kunnen meten zijn:

De Clickthrough Rate (CTR)

De CTR is de verhouding tussen het aantal keren dat er op een link op je website wordt geklikt en het aantal unieke vertoningen (impressies), van een tekstadvertentie of banner. Impressies zijn dus het aantal keren dat de ad werd bekeken door de bezoekers. De clicktrough Rate wordt weergegeven in een percentage of een bepaald getal.

Verdiensten per 100 clicks/Earnings Per Click (EPC)

Deze metriek geeft publishers inzicht in wat andere affiliates verdienen met het desbetreffende affiliate programma. De EPC verwijst naar de mogelijke verdiensten per 100 clicks op een link.

Bestelwaarde/Average Order Value (AOV)

De AOV berekent het gemiddelde bedrag dat op een website wordt gespendeerd, iedere keer wanneer een bezoeker een bestelling doet. Om deze Average Order Value te berekenen, moet je de totale inkomsten delen door het aantal orders. De AOV is een prestatie-indicator die gemeten wordt om het koopgedrag van klanten in kaart te brengen. Net zoals andere meetwaarden kan de Average Order Value zowel voor een korte periode als voor een langere periode worden gemonitord. Wanneer je de AOV kent, dan is het iets eenvoudiger om toekomstige verkopen te voorspellen.

Reversal Rate (RR)

De RR is het percentage van transacties die worden teruggedraaid door de verkoper. Deze informatie wordt door de meeste affiliate programma’s niet geleverd.

De Conversie Rate (CR)

Deze meetwaarde is voor de meeste affiliates de belangrijkste. Iedere online marketeer wil immers graag weten wat zijn of haar inspanningen nu eigenlijk precies hebben opgeleverd. Hoeveel bezoekers zijn er in totaal op de website geweest, hoeveel van de investering is er terugverdiend en hoeveel winst is er uiteindelijk gemaakt? Het succes van de affiliate marketing wordt voor een heel groot deel bepaald, aan de hand van de conversie.

Online shopping, affiliate marketing.

Hoe kan ik de traffic, de verkopen en de verdiensten bij affiliate marketing precies berekenen?

Voor het berekenen van de traffic, het aantal verkopen en je verdiensten, kun je een aantal verschillende formules gebruiken. Stel dat je een blogger bent met een succesvolle website. Iedere maand heb je ongeveer 10.000 paginaweergaven. Je bent een affiliate partner van een verkoper die 30 procent commissie uitbetaalt, voor iedere verkoop van een bepaald product. Voor deze voorbeeldberekeningen gebruiken we de volgende meetwaarden:

  • Een CTR van 5 procent
  • Een EPC van € 250.-
  • Een AOV van € 125
  • Een CR van 10 procent
  • Een RR van 10 procent

Als we de bezoekersaantallen(traffic) op de website, het aantal succesvolle verkopen en de verdiensten willen berekenen, dan kunnen we de volgende formules gebruiken:

Meten van de click through rate (CTR)

Traffic:

Bezoekers: 10.000 x 5 % (CTR) = 500 click throughs

Meten van de bestelwaarde/Average Order Value (AOV)

Verkopen:

500 x 10% (CR) = 50 orders
50 orders – 10% (RR) = 45 orders
45 orders x € 125 (AOV) = € 5625.-

De verdiensten:

€5625.- x 30% commissie = 1687,50

Hoe bereken ik de Earnings Per Click (EPC) bij affiliate marketing?

Voor het berekenen van de EPC kun je de volgende formule gebruiken:

Het bedrag van € 1687.50 (dit zijn je verdiensten/earnings) : 500 (de traffic) x 100 = € 337,50 (de EPC)

Zoals je ziet verschilt je persoonlijke EPC van € 337,50 nog niet eens zoveel van de reële EPC van € 250 uit het affiliate programma.

Winkelwagen, affiliate marketing.

De metriek verschilt per affiliate programma

Bovenstaande formules zijn een handig hulpmiddel voor het meten van de verschillende elementen, maar de metriek verschilt van verkoper tot verkoper. Dat wil zeggen dat niet iedere formule ook daadwerkelijk toepasbaar is bij ieder affiliate programma.

Is affiliate marketing ook aantrekkelijk voor verkopers?

Als affiliate marketing geen vruchten zou afwerpen voor verkopers, dan zouden affiliate programma’s geen lang leven beschoren zijn. Deze vorm van online marketing is interessant voor zowel publishers als verkopers. De volgende formule geeft inzicht in het verdienmodel voor verkopers:

Omzet – kosten – uitbetaling van de affiliate commissie = winst

De omzet kan worden gezien als het bruto inkomen, waarvan de kosten nog steeds van moeten worden afgetrokken. Alle kosten die de verkoper moet maken om zijn of haar product te produceren en op de markt te brengen, vallen onder deze uitgaven.

De voordelen van affiliate marketing voor verkopers

Marketing en promotie gaan meestal gepaard met hoge kosten voor fabrikanten en verkopers. Jij als affiliate marketeer neemt die marketinginspanningen voor een bedrijf voor een deel uit handen. Dit bespaart een verkoper of dienstverlener veel tijd en in ruil voor jouw promotionele activiteiten, ontvang je de afgesproken commissie. In het volgende voorbeeld wordt duidelijk wat de voordelen van affiliate marketing voor een verkoper zijn:

De omzet is € 199.-
De kosten zijn € 40.-
De affiliate commissie is € 59,70 (30%)

Om de winst voor de verkoper te kunnen berekenen, kunnen we de bovenstaande waarden als volgt toevoegen aan de volgende formule:

€ 199 (omzet) – € 40 (kosten) – € 59,70 (commissie) = € 99,30 (winst per verkocht product)

Die € 99,30 is nog steeds een goede winstmarge voor de verkoper. De affiliate commissie van € 59,70 lijkt weliswaar erg veel, maar het is ongetwijfeld minder dan de kosten die een bedrijf kwijt zou zijn, wanneer zij zelf hun producten zouden promoten via hun eigen marketingkanalen. Verkopers verdienen door de samenwerking met publishers meestal meer, dan bedrijven die zelf hun eigen marketingcampagnes organiseren en geen gebruikmaken van affiliate programma’s. Een goede combinatie van eigen marketingcampagnes en affiliate marketing zorgt voor de beste exposure voor je producten en diensten.

Zakenman met iPad.

De copywriter en de art director

Affiliate marketing biedt dus een heleboel voordelen voor zowel publishers als verkopers en maakt het mogelijk om een sterke marketingstrategie te ontwikkelen. De basis van een effectieve online marketingstrategie is sterke content. Voor hoogkwalitatieve content wordt meestal een beroep gedaan op een copywriter en een art director. Een copywriter is gespecialiseerd in het schrijven van commerciële wervende content en heeft vaak een achtergrond in de marketingcommunicatie. Een art director is verantwoordelijk voor de visuele aspecten van een marketingcampagne en zet (meestal in overeenstemming met een copywriter) concepten en ideeën om in beelden. Affiliate marketing is een goede manier om je business te laten groeien!

Wat zijn de misvattingen over affiliate marketing?

Over affiliate marketing doen veel indianenverhalen de ronde. Eén van de grootste misverstanden over affiliate marketing is dat het de meest gemakkelijke manier is, om een online business op te zetten. Het enige dat je moet doen is effe een website bouwen, er wat lekkere content op knallen, wat links naar verkopers aanbrengen en gaan met die banaan. Eh…nee, vergeet het maar! Wie pas met affiliate marketing begint, zal al snel ondervinden dat het merendeel van de marketingactiviteiten, geen enkel gewenst resultaat oplevert. Al heel snel zal blijken dat je verwachtingen niet met de daadwerkelijke resultaten overeenkomen en dat de meeste van je gestelde doelen, in de verste verste niet worden gehaald. Daarom raken de meeste beginnende affiliate marketeers binnen de kortste keren ontmoedigd en gooien zij de handdoek in de ring, nog voordat zij zichzelf een echte kans hebben gegeven.

Google analytics, affiliate marketing.

Affiliate marketing moet je bedrijven als een echte business

Omdat je een blog hebt en verbonden bent aan een affiliate programma, wil dat nog niet zeggen dat je gegarandeerd bent van succes. Wanneer je je bezoekers wilt overtuigen van de voordelen van een product of dienstverlening, dan zul je hen heel goed moeten kunnen uitleggen hoe zij precies beter worden van die producten. Waarom zouden zij geld uitgeven voor juist dit specifieke product? Een consument gaat alleen met jouw in zee als ze weten dat ze je kunnen vertrouwen. En dat vertrouwen creëer je niet van de één op andere dag.

Hoe creëer je vertrouwen bij consumenten?

Het creëren van vertrouwen bij consumenten is een proces van lange adem. Je moet doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Ook wanneer er dingen fout gaan, dan moet je daar transparant over zijn. Bezoekers kun je aan je binden door hen te inspireren, verbazen, prikkelen, amuseren en hen zo goed mogelijk te helpen met het oplossen van problemen. Dit is geen eenvoudig proces en gaat gepaard met heel veel vallen en opstaan. Rome is niet op één dag gebouwd, maar ook het opzetten van jouw affiliate business heeft tijd nodig.

Meer traffic betekent automatisch meer verdiensten

Een andere misvatting over affiliate marketing is dat meer traffic, automatisch ook leidt tot meer verdiensten. Dat is niet zo. Veel mensen denken dat dit wel zo werkt en daarom maken veel publishers de fout, dat ze ronduit waardeloze irrelevante content het internet op smijten. Ze zetten de meest dubieuze technieken in om maar veel bezoekers aan te trekken. De kwaliteit van deze content is meestal erg ver te zoeken. Echte affiliates (marketeers die weten waar ze mee bezig zijn), weten maar al te goed dat ze hele goede commissies kunnen binnenhalen met een kleine hoeveelheid traffic. Als zij er maar voor zorgen dat de traffic precies aansluit (en dus heel relevant is), op de producten en diensten die je promoot.

business plan, affiliate marketing.

Zorg voor een juiste timing

Alles draait om wat je zegt, tegen wie en wanneer. De juiste timing van promotionele content is cruciaal. Je hebt veel meer aan 800 relevante bezoekers op je website, dan aan 80.000 irrelevante bezoekers. Houd dit dan ook altijd in je achterhoofd op het moment dat je een affiliate campagne gaat ontwikkelen.

Affiliate marketing is booming

Veel mensen denken dat affiliate marketing zijn langste tijd heeft gehad en dat het vandaag de dag niet echt meer mogelijk is, om nog een succesvolle affiliate business op te zetten. De slagingskansen zouden minimaal zijn. Ook dit is een grote misvatting. Affliate marketing is booming en biedt zeer veel mogelijkheden voor online marketeers en bedrijven. Als je maar bereid bent om daarvoor veel, heel veel inspanningen te leveren.

Geen online business zonder bloed, zweet en tranen

Zonder bloed, zweet en tranen kom je er niet. Veel affiliates die zeggen dat deze promotievorm geen zoden aan de dijk zet, hebben meestal geprobeerd om een business op te zetten, maar zijn daarin niet geslaagd. Daarom denken zij dat ook anderen gedoemd zijn om te mislukken. Andere niet-succesvolle affiliates hebben vaak gewoonweg te weinig kennis van deze materie en hebben moeite om affiliate marketing echt te doorgronden. Ook deze mensen gooien al snel het bijltje erbij neer en dat is jammer, want bedrijven lanceren continu nieuwe producten en diensten en zoeken kanalen om hun business op een effectieve manier te kunnen promoten.

SEO proces, affiliate marketing.

Een continue marketingcyclus

Het belangrijkste doel van bedrijven is winst maken door de verkoop van hun producten en het aanbieden van hun diensten. Met een affiliate programma kunnen zij hun marketingactiviteiten eenvoudig opschalen en aandacht verkrijgen bij hun specifieke doelgroepen, zonder dat ze daarvoor meteen duizenden euro’s kwijt zijn. Altijd en overal zullen er geheel nieuwe producten en niches aan de horizon verschijnen en er is dan ook sprake van een continue marketingcyclus.

Likes en shares

Een opvatting over affiliate marketing die ook niet klopt is dat je blogposts direct kunnen rekenen, op een heleboel likes en shares op social media platformen. Een affiliate marketeer die al een tijdje meedraait weet dat dit niet zo werkt. Als je geen beroemdheid bent zoals Kim Kardashian, Katy Perry of Miley Cyrus, maar gewoon Willem uit Emmeloord, dan is het allerminst vanzelfsprekend dat je blogposts automatisch viral gaan. De kansen dat je blogposts geen enkel publiek bereiken is erg groot, zeker als je er niet voldoende inspanningen voor levert.

Daisycon promotie banner.

Wees creatief en gebruik je fantasie!

Een andere mythe die de ronde doet over affiliate marketing is dat er maar enkele niches winstgevend zijn en alle andere weinig resultaat genereren. Ook dat is een broodje aap verhaal. Alle niches kunnen in principe winstgevend zijn. Als je maar weet hoe, waar en wanneer je specifieke producten en diensten moet promoten. Heb jij het juiste marketinggevoel? Leg de focus op het verbinden van de juiste doelgroep met de juiste producten en diensten, op het juiste moment. Daarvoor moet je je heel goed kunnen inleven in de consumenten van die specifieke doelgroepen. Wees creatief en gebruik je fantasie! Als je echt “out of the box” kunt denken en gebaande paden durft te verlaten, dan kun je in principe iedere niche winstgevend maken.

Affiliate marketing draait niet alleen maar om commissies en verkopen

Veel mensen denken dat affiliate marketing alleen maar draait om commissies en verkopen. Ook dat klopt niet helemaal. Het is zeker waar dat dit belangrijke elementen zijn van deze tak van sport, maar er zijn heel veel andere zaken waarmee je rekening moet houden. Alles begint met hoogkwalitatieve content die voor het overgrote deel bestaat uit teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines (SEO copywriting). Daarnaast moet je ook de nodige aandacht besteden aan link-building op een natuurlijke manier. Het kopen van links (wat ik heel sterk afraad) is heel eenvoudig, maar het verkrijgen van natuurlijke links (links die op een natuurlijke manier met je content zijn samengesmolten) is andere koek. Ook dit is weer een proces van lange adem en vergt veel arbeid. Sterke content zorgt voor een stevige klantenbinding en deze klanten kunnen zich vervolgens later uiteraard weer vertalen naar commissies en verkopen.

Zoekmachineoptimalisatie, affliate marketing

Volg je ambitie en wees vindingrijk

Zolang er bedrijven zijn die hun producten en diensten willen promoten zijn er kansen op het gebied van affiliate marketing. Ook al komt je business niet van de grond en stapelt de ene teleurstelling zich bovenop de andere: geef niet op en volhard in je ambitie, wees vindingrijk en laat je door niets of niemand ontmoedigen. Alleen dan heb je kans van slagen!

Alleen ijzersterke content is niet genoeg

Het creëren van goede content voor het promoten van producten en diensten is weliswaar één van de belangrijkste zaken van affiliate marketing, maar met alleen goede content red je het ook niet. Je moet ook precies weten hoe je die content op de juiste manier moet verspreiden. Wanneer je content precies aansluit op de behoeften van je doelgroep en je op de juiste manier en locatie kunt inspringen op hun problemen, dan zullen deze consumenten zich al snel verbonden voelen met jouw website. Zij zien jou dan als een autoriteit binnen je specifieke niche.

Wat heb ik nodig om met affiliate marketing te starten?

Wanneer je eenmaal hebt besloten om te beginnen met affiliate marketing, moet je bepalen binnen welke markt (niche) je producten of diensten wilt gaan promoten. Als je dat eenmaal helder hebt dan heb je de volgende zaken nodig:

Een website

Een goede web hosting service is de allereerste stap die je moet nemen voor het opzetten van je online business. Alle content die je gaat ontwikkelen moet immers ergens worden getoond. Er zijn uiteraard heel veel web hosting diensten in alle soorten en maten. Zorg ervoor dat je web hosting precies aansluit op je doelstellingen en past binnen je kostenplaatje. Niet alle platformen hebben dezelfde mogelijkheden en het is erg vervelend als je er tijdens het opzetten van je business ineens achterkomt, dat de web hosting te beperkt is voor je plannen. Zorg er ook voor dat je website past bij de niche waarin je je gaat begeven.

Kennis van alle producteigenschappen en voordelen

Wanneer je een zakelijke website hebt opgezet, dan ga je je oriënteren op de producten en diensten die je wilt gaan promoten. Het creëren van goede en effectieve copywriting kan alleen wanneer je de noodzakelijke kennis hebt, van alle eigenschappen en voordelen van die producten. Als je onvoldoende kennis hebt van hetgeen je promoot en niet voldoende onderzoek doet, dan val je snel door de mand. Weet waar je mee bezig bent en zorg ervoor dat je alles, maar dan ook alles weet over die specifieke producten en diensten.

Gebruik een Content Management Systeem (CMS)

Er zijn verschillende CMS-systemen op de markt, die zich prima lenen voor het opzetten van een affiliate marketing business. WordPress heeft mijn persoonlijke voorkeur, omdat het erg gebruiksvriendelijk is voor starters. Daarnaast kun je dit platform heel eenvoudig uitbreiden met allerlei soorten plugins. Ook is er een ruime keuze uit verschillende themes en is het niet moeilijk om een thema te vinden dat precies aansluit op jouw niche. Echter geldt wel: het opzetten van een goede WordPress website is veel werk. WordPress leent zich goed voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Er zijn verschillende plugins die affiliate marketeers ondersteunen bij het ontwikkelen van geoptimaliseerde content, zoals de SEO-plugin van Yoast.

E-mail marketing

E-mailmarketing is één van de meest effectieve marketingmethoden. Het opbouwen van e-maillijst is niet eenvoudig. Echter is dit een goede manier om trouwe klanten aan je te binden. Er zijn verschillende platformen voor e-mailmarketing op de markt, waarvan Mailchimp wellicht het bekendst is. De interface van Mailchimp is erg gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en daarmee erg geschikt voor beginnende marketeers.

ThirstyAffiliates

Het managen van je affiliate links is iets dat zorgvuldig moet gebeuren. Met ThirstyAffiliates kunnen marketeers hun links beheren, zonder dat er al te veel technische kennis noodzakelijk is. Het op de juiste wijze toevoegen van promotionele links aan je content, wordt met deze marketingtool heel erg simpel. Met ThirstyAffiliates kunnen de url’s automatisch gebruiksvriendelijker worden gemaakt en worden voorzien van een “nofollow tag”, waardoor er geen linkwaarde naar de bestemmingswebsite vloeit. Met de nofollow tag voldoet een commerciële link aan de richtlijnen van Google.

Product, prijs, plaats en promotie.

Hoe vind ik als affiliate marketeer de juiste producten en diensten voor mijn niche om te promoten?

Het vinden van de juiste producten is erg belangrijk voor de slagingskansen van jouw affiliate business. Hoe zoek je nu eigenlijk precies de producten die je kunt aanbevelen? Er zijn verschillende manieren om de juiste relevante producten te vinden met goede commissies:

Affiliate platformen

De onderstaande affiliate platformen zijn zeer geschikt voor beginnende affiliates, om hun zoektocht naar de juiste producten en diensten te starten. Bekende platformen zijn:

Schoenmaker blijf bij je leest

Wanneer je al een website en een blog hebt zorg er dan voor dat je blijft schrijven over de onderwerpen, waarvoor je abonnees zich voor je blogpost hebben aangemeld. Zorg voor aantrekkelijke relevante artikelen en houdt je doelgroep op de hoogte van het allerlaatste nieuws. Ga niet plotseling elektronica promoten aan volgers die geïnteresseerd zijn in kleding. Blijf je niche en je doelgroep trouw!

Zonder probleem, geen oplossing

Hoe winstgevend een bepaald product ook lijkt, je verkoopt in principe niets aan een doelgroep die dat specifieke product helemaal niet nodig heeft. Een consument die geen probleem heeft, heeft dus ook geen oplossing nodig. Voor de meer algemene producten werkt dit uiteraard anders. Met name producten die het leven eenvoudiger, leuker en veiliger maken, kun je meestal wel bij ieder publiek promoten.

Keywords, scrabble woord.

Hoe pas ik zoekmachineoptimalisatie (SEO) toe binnen mijn affiliate marketing activiteiten?

Wanneer je begint met online marketing dan je heb je vast weleens gehoord van SEO, maar wat is het nu precies? Zoekmachineoptimalisatie is een marketingmethode die zich voornamelijk richt op de online zichtbaarheid van een website of webpagina in de organische zoekresultaten van zoekmachines. SEO heeft dus als belangrijkste doel: het verbeteren van de natuurlijke ranking binnen zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo!

Heb ik eigenlijk wel SEO nodig voor mijn affiliate website?

Of je SEO moet toepassen als je begint met affiliate marketing, hangt af van het soort traffic dat je naar je website wilt krijgen. Ga je gebruikmaken van betaalde diensten zoals bijvoorbeeld Google Ads of wil je dat bezoekers op een puur organische manier (en dus gratis) naar je website worden geleid? Ik raad iedere startende affiliate aan om al vanaf het begin af aan te zorgen voor SEO content. Het mooie van een organische aanpak is dat de traffic die je genereert consequent is en daardoor heel geschikt voor een lange termijn strategie. Betaalde diensten zorgen weliswaar op de korte termijn voor veel traffic, maar op de lange duur is deze traffic veel minder waardevol.

Doelgerichte SEO, Tonny Loorbach

Koop bij bol.com

Hoe werkt SEO precies?

Als je gaat beginnen met SEO copywriting, dan moet je uiteraard eerst helder hebben waarover je gaat schrijven en welke producten en diensten je gaat promoten. Als je eenmaal duidelijk voor ogen hebt welke kant je op wilt gaan, dan kun je een concept ontwikkelen dat aan de basis staat van die tekst. Dat concept vormt als het ware de kapstok waaraan je je onderwerp gaat ophangen. Voor de juiste aanpak van zoekmachineoptimalisatie volg je de volgende stappen:

Kies de juiste trefwoorden

Maak een keuze voor geschikte trefwoorden. Het combineren van affiliate marketing met SEO, richt zich op het vinden van producten die veel zoekverkeer hebben. Om uit te zoeken welke producten dat precies zijn zul je trefwoord-onderzoek moeten doen. Trefwoorden zijn ideeën of onderwerpen die exact vertegenwoordigen waar jouw content over gaat. Deze “keywords” kunnen woorden zijn, maar ook hele zinsdelen die zijn ingevoerd in de zoekmachines. Er zijn verschillende keyword research tools op de markt. Google heeft een hele effectieve Zoekwoordplanner. Hier kun je de trefwoorden invoeren die gerelateerd zijn aan het product dat je wilt promoten.

Populaire zoektermen maken het lastiger om te ranken

Stel nu dat je wandelschoenen wilt promoten. Je belangrijkste trefwoorden zullen dan waarschijnlijk “wandelen” en “schoenen” zijn. Google laat vervolgens zien welke gerelateerde zoekresultaten er die maand populair zijn. Houd er rekening mee dat hoe populairder een zoekterm is, hoe lastiger het zal zijn om met dat trefwoord te kunnen ranken, in de organische zoekresultaten van Google. Doe daarom uitgebreid trefwoordonderzoek en doe zoveel mogelijk ideeën op. Bekijk goed welke keywords je zou kunnen gebruiken voor je content. Wanneer je goed trefwoordonderzoek hebt gedaan en daarnaast ook nog een beetje vlot en aantrekkelijk kunt schrijven, dan ben je al een heel eind en leg je de basis voor jouw affiliate marketing business!

Web traffic, contentcreatie, affiliate marketing.

Zorg voor een natuurlijke optimalisatie van je affiliate webpagina’s

Je kunt ook trefwoordonderzoek doen met behulp van de zoekresultaten van Google. Dit is één van de makkelijkste manieren, maar veel mensen gaan aan deze mogelijkheid voorbij. Je zoekt op je gekozen trefwoord en onderaan de pagina laat Google een aantal gerelateerde zoekopdrachten zien. Deze zoekopdrachten zijn ideaal om te verweven in je content. Je kunt deze trefwoorden dan bijvoorbeeld verwerken in je paginatitel, in tussenkoppen of in je bodytekst. Zorg ervoor dat je content natuurlijk leest en geen gekunstelde opsomming van trefwoorden wordt. Het is heel goed mogelijk dat Google zogenaamde “over-optimalisatie” bestraft. Hoe natuurlijker je webpagina’s zijn geoptimaliseerd, hoe groter de traffic op je website zal zijn.

Zoekresultaten Google

Verplaats je in je potentiële bezoekers

Wanneer je nadenkt over sterke trefwoorden voor het optimaliseren van je webcontent, wees dan creatief en verplaats je in de doelgroep voor wie je schrijft. Hoe denken zij? Wat vinden zij belangrijk? Waar komen ze vandaan? Wat beweegt hen? Wat doen zij voor werk? Wat hebben zij voor hobby’s? Waar hebben ze een hekel aan? Maar vooral: hoe zoeken zij op het internet en welke zoektermen typen ze in? Alleen als je je helemaal kunt verplaatsen in je potentiële bezoekers kun je gaan werken aan relevante content.

Analyseer je concurrenten op het gebied van affiliate marketing binnen jouw specifieke niche

De concurrentie slaapt nooit en je bent zeker niet de enige die een affiliate marketing business heeft. Daarom is het heel belangrijk om de webpagina’s van je concurrenten binnen jouw niche heel goed te analyseren. Wanneer deze concurrenten goed scoren in de zoekresultaten van Google, dan mag je aannemen dat zij hun huiswerk op het gebied van SEO goed hebben gedaan. Het loont dus de moeite om hun content goed te bestuderen.

Social media icons op een smartphone.

De onderzoekstool van Google

Google is de populairste zoekmachine in Nederland en absoluut de onbetwiste marktleider, maar het is belangrijk dat je ook trefwoordonderzoek doet met behulp van andere zoekmachines, zoals:

De Free Keyword Tool van WordStream

Alleen de eerste dertig zoekopdrachten zijn bij deze trefwoord-zoektool gratis, maar WordStream biedt verschillende andere handige tools voor online advertising. Met de “Free Keyword Niche Finder” kun je heel eenvoudig een winstgevende niche vinden, om je affiliate marketing campagnes te starten. Als je nog niet precies weet in welke niche je je business wilt uitrollen, dan kan deze tool je daarbij helpen.

Ubersuggest

Ook Ubersuggest van Neil Patel is een hele goede tool voor het vinden van de juiste trefwoorden. Ubersuggest genereert trefwoorden die je meestal niet vindt met de Zoekwoordplanner van Google. De lijst van keywords bij Ubersuggest is vaak heel erg uitvoerig en gedetailleerd en het zoeken van de meest geschikte trefwoorden, is dan ook behoorlijk tijdrovend. Echter doe je met grondig keyword onderzoek uiteindelijk wel je voordeel en het geeft beginnende affiliate marketeers inzicht, in alle varianten van relevante zoekwoorden.

Welke technieken kan ik gebruiken voor mijn affiliate marketing activiteiten?

Bezoekers worden online continu geconfronteerd met allerlei soorten promotionele content. Veel van deze content – zoals bijvoorbeeld een hardnekkige banner die na drie keer wegklikken nog wiebelend op je scherm blijft staan – vormt een zeer grote irritatiefactor. Het zorgen voor een goede gebruikerservaring voor bezoekers die affiniteit hebben met jou niche is cruciaal. Maar zelfs wanneer bezoekers op je website geen affiniteit hebben met de producten of diensten die je daar promoot, dan is het zeker wel mogelijk om hen in een “koopstemming” te brengen en een verkoop te realiseren. Er zijn 1001 manieren om je affiliate producten in de spotlights te zetten bij je publiek, maar er zijn echter maar een aantal manieren die echt leiden tot snelle en goede resultaten.

Digital marketing

Promotietechnieken

Hieronder volgen een aantal technieken die je kunt gebruiken om producten en diensten te promoten, zonder je bezoekers te irriteren:

Social media

Affiliate marketing via social media campagnes

Het inzetten van social media campagnes is één van de meest krachtige marketingtechnieken om de populariteit van je blog te laten groeien en je affiliate producten te promoten. Voor het opzetten van een succesvolle social media campagne bestaat niet één effectieve techniek, die overal en altijd toepasbaar is en altijd werkt. Iedere niche, business en ieder publiek is weer anders en de strategie moet worden aangepast op iedere unieke situatie. Je moet hier zelf creatief zijn en zoveel mogelijk dingen uitproberen. Wat werkt wel en wat werkt niet? Trial and Error! Dat is de beste manier om te ontdekken door welke specifieke acties je bezoekers, via de social media kanalen op jouw website terechtkomen. Analyseprogramma’s zoals Google analytics kunnen je hierbij helpen.

Leer van je fouten

Het is niet erg om fouten te maken en zeker als beginnende affiliate ga je ongetwijfeld een paar keer goed nat. Gebruik deze momenten om van te leren. Iedere verkeerde beslissing is weer een nieuwe mogelijkheid om je marketingstrategie volledig aan te passen of bij te schaven. Wanneer je al een flink aantal blogposts hebt geschreven, kun je kijken welke post goed is ontvangen bij je doelgroep en welke niet . Welk artikel maakte echt iets bij hen los en welk artikel had juist niet het gewenste effect? Gebruik deze informatie vervolgens weer wanneer je je volgende content creëert.

Onderscheid je van jouw concurrenten

De kans dat je niet de eerste bent die een bepaald product of dienst via social media promoot is uiteraard heel erg groot. Waarschijnlijk ben je affiliate nummer 63.000 die het product onder de aandacht brengt. Je moet dus iets geheel anders gaan doen dan al die anderen. Maar ben je daar creatief genoeg voor? Om jezelf te kunnen onderscheiden van andere marketeers, moet je ervoor zorgen dat je in de ogen van je publiek een expert bent. En dat kun je alleen maar realiseren als je ook echt over alle relevante productkennis beschikt en dat ook nog eens op de juiste manier kunt overbrengen op je bezoekers.

Onderzoek je product en manifesteer jezelf als een expert binnen jouw niche

Je moet je product onderzoeken, onderzoeken en nog eens onderzoeken. Til het op, draai het om, zet ’t op z’n kop, gooi ’t op de grond of in de lucht en zorg ervoor dat je altijd direct een antwoord hebt, op de actuele vragen van je bezoekers. Wanneer jij jezelf kunt manifesteren als een expert binnen jou nichemarkt, dan sta je al met 1-0 voor op je concurrenten. Help je publiek zo goed mogelijk. Voorzie hen van gratis informatie, handleidingen en tools die gerelateerd zijn aan jouw specifieke niche. Daarnaast moet je het voor je bezoekers glashelder maken, waarom ze in zee moeten gaan met juist die verkoper die jij promoot.

SEO, Google, Bing, Yahoo! ranking, authority, links, tags, title, meta.

SEO

Maak zo goed mogelijk gebruik van SEO

Ik heb al uitgelegd waarom SEO belangrijk is voor jouw affiliate marketing inspanningen en ranking binnen de organische zoekresultaten, maar ik heb nog niet uitgelegd dat er twee plannen van aanpak zijn: de Black Hat methode en de White Hat methode.

Black Hat SEO

Wat is Black Hat SEO en hoe werkt het?

Deze methode voor het optimaliseren van je webpagina’s, mag je wat mij betreft ook weer direct vergeten. Black Hat SEO is een techniek en contentstrategie waarmee je meestal snel hoog in de zoekresultaten kunt verschijnen. Echter worden met deze techniek de richtlijnen van Google aan de laars gelapt en dat kan de zoekgigant niet erg waarderen. Deze aanpak richt zich vooral op zoekmachines en de manier waarop zij de content interpreteren, in plaats van op de menselijke bezoekers. Veel websites die de Black Hat methode bezigen, proppen hun zoekwoorden zoveel mogelijk op allerlei manieren in hun content. Hierdoor ontstaan vaak hele onnatuurlijke en slecht leesbare teksten. Dit wordt ook wel “keyword stuffing” genoemd.

Vermijd Black Hat technieken en zorg voor ijzersterke natuurlijke content!

Ook doet men bij Black Hat aan linkfarming, waarbij er netwerken worden opgezet van een groot aantal websites, om de zoekmachineresultaten te beïnvloeden en de rankings te verbeteren. Doordat de webpagina’s naar elkaar verwijzen leiden ze het algoritme van Google om de tuin. Door deze manipulatie kunnen websites vervolgens beter vindbaar worden in de zoekresultaten. Andere Black Hat technieken zijn content spamming, site rings en verborgen links. Het toepassen van de Black Hat technieken raad ik sterk af. Deze methode draagt niet bij aan een sterke contentstrategie en al helemaal niet aan een fijne bezoekerservaring.

White Hat SEO

Kies altijd voor de White Hat strategie!

Wie zijn of haar affiliate marketing business serieus neemt kiest altijd voor de White Hat strategie. Bij deze aanpak staan het creëren van hoogkwalitatieve content en een goede bezoekerservaring centraal. Deze content is in de eerste plaatst ontwikkeld voor mensen en pas in de tweede plaats voor zoekmachines. Bij de White Hat methode geldt: wanneer content bijdraagt aan een positieve gebruikerservaring bij mensen, dan is de content in principe ook prima voor zoekmachines. Bij White Hat worden technieken gebruikt, zoals natuurlijke linkbuilding (dus geen uitwisseling van commerciële links), meta tags, backlinking en uiteraard ijzersterke content door middel van een goed doordachte trefwoord-analyse! Een goede copywriter kan je hierbij helpen.

Wanneer je zelf aan de slag gaat met het creëren van content door middel van de White Hat methode, dan kun je de volgende technieken gebruiken:

  • Verwerk je keywords in je domeinnaam en url’s.
  • Neem de keywords op in de paginatitel en zorg ervoor dat iedere pagina een eigen unieke header heeft.
  • Wanneer je keywords in de header, tussenkoppen of onderkopen verwerkt, dan kun je de tags h1, h2 en h3 gebruiken.
  • Maak je website visueel aantrekkelijk en gebruik afbeeldingen.
  • Voeg keywords toe aan de “ALT-tag” van afbeeldingen, zodat Google weet wat er op de afbeeldingen te zien is.
  • Verweef de keywords op een natuurlijke manier in je hoofdtekst.
  • Zorg voor relevante natuurlijke interne en externe links en neem de keywords op in de ankerteksten.
  • Vergaar kwalitatieve backlinks op een natuurlijke manier. Wanneer je ervoor zorgt dat je relevante links ontvangt van websites met een goede reputatie (je verdient deze links als het ware), dan ontstaat er een natuurlijk linkprofiel. Doe niet aan linkruil en al helemaal niet aan zogenaamde “paid backlinks”, waarbij je betaalt voor doorverwijzingen naar je website.
  • Schrijf lekker leesbare teksten en gebruik geen moeilijke woorden.
  • Vergroot de vindbaarheid in de zoekresultaten door het gebruik van een sitemap.
  • Verwerk je keywords in de meta-omschrijving, zodat Google je pagina beter kan beoordelen.
  • Zorg er ook voor dat je content goed leesbaar is op mobiele apparaten.
  • Verbeter de laadtijd van je webpagina’s.
  • Focus je altijd op de gebruikerservaring van je bezoekers.
  • Zorg voor unieke content en creëer waarde voor je bezoekers! Kijk goed naar wat je concurrenten doen, maar zorg ervoor dat jouw content beter is.
  • Vertel je bezoeker precies wat ze moeten doen op je website. Een duidelijke “call to action” is dan ook onmisbaar!
  • Ontwikkel een contenstrategie en maak een haalbare contentplanning.
  • Maak op de juiste wijze gebruik van alle mogelijkheden van e-mailmarketing. Met een duidelijke opt-in mogelijkheid kun je je mailinglijst snel laten groeien.
  • Zet een sales funnel (conversion funnel) op. Hiermee krijg je inzicht in de redenen waarom je bezoekers je webpagina’s voortijdig verlaten en wanneer. Google Analytics biedt de mogelijkheid om een sales funnel te creëeren, waardoor je continu in staat bent om je website op specifieke onderdelen te verbeteren.
  • Beveilig je website met SSL (Secure Sockets Layer). Met een SSL certificaat weten bezoekers dat je veilig met hun persoonlijke gegevens omgaat en dat schept vertrouwen.
  • Maak optimaal gebruik van social media. Aantrekkelijke relevante content wordt snel gedeeld.
  • Vermijd over-optimalisatie. Het overmatig gebruik van hetzelfde keyword in je content en een onnatuurlijk linkprofiel worden door Google niet gewaardeerd en deze aanpak is dus slecht voor je positie in de zoekresultaten.

Uiteraard zijn er nog veel meer White Hat technieken die je kunt toepassen voor een hoge ranking in de zoekresultaten, maar het belangrijkste uitgangspunt is altijd:

Optimaliseer je website op een natuurlijke manier voor je bezoekers!

E-mail, affiliate marketing

Bloggen

Sales copywriting en e-mailmarketing

Het creëren van kwalitatief sterke content wordt gezien als één van de belangrijkste elementen van affiliate marketing. Het is een zeer effectieve methode om producten en diensten onder de aandacht brengen bij de juiste doelgroep(en). Dit kun je onder andere doen doormiddel van sales copywriting, product reviews, infographics en tutorial video’s. Vooral tutorials zijn een goede manier om te laten zien, hoe je een bepaald product precies moet gebruiken. Mensen komen dan meestal sneller in de koopmodus. Een combinatie van sterke sales copywriting en alle andere hiervoor genoemde technieken, werkt meestal het beste. Wanneer het schrijven van commerciële wervende teksten niet je sterkste kant is, dan kun je gebruikmaken van een copywriter.

Verbinding door persuasieve content

Een copywriter weet als geen ander hoe hij of zij moet zorgen voor persuasieve content, die iets losmaakt bij je bezoekers en potentiële klanten aan je verbindt. Wanneer je in staat bent om bezoekers aan je te binden met content die precies bij hun behoefte aansluit, dan de kans erg groot dat ze zich aanmelden voor je blogpost of nieuwbrief. E-mail marketing maakt de persoonlijke communicatie met je publiek veel eenvoudiger. Veel affiliate marketing programma’s hebben strikte regels voor e-mail marketing en vaak is het niet toegestaan om je abonnees rechtstreeks via e-mailcampagnes, met affiliate links door te verwijzen naar producten en diensten van de verkoper. Zorg er daarom altijd voor, dat je je houdt aan de voorwaarden van het desbetreffende affiliate programma.

Computers, online shopping, affiliate marketing.

Advertenties

Banners op je website

Het toevoegen van reclamebanners op je website is meestal gunstig voor de Click Through Rate (CTR) op je website. Zorg er altijd voor dat je de advertenties strategisch en op de juiste plekken plaatst. Wanneer je een advertentie programma gebruikt zoals bijvoorbeeld Google Adsense, houd je dan ook aan de richtlijnen van dat programma. Een teveel aan advertenties zullen je affiliate marketing activiteiten niet veel goed doen. Vaak loont het de moeite om zelf promotionele banners te ontwerpen die goed passen bij het ontwerp van je website.

Iedere niche is anders en vraagt om een andere aanpak

Consumenten zijn altijd op zoek naar koopjes en unieke voordelen. Als affiliate marketeer heb je vaak als eerste de mogelijkheid om aanbiedingen onder de aandacht te brengen bij je publiek. Dit zijn een aantal manieren die je kunt gebruiken voor het promoten van producten, maar iedere niche is weer anders en vraagt om een andere aanpak. De ene methode werkt vaak niet overal even goed en sommige technieken zullen soms zelfs helemaal geen resultaat opleveren. Hiermee moet je dus zelf aan de slag. Het is een proces van dingen uitproberen. Trial and error. Kijken wat wel werkt en wat niet. Zoals ik al eerder aangaf, het opzetten van een succesvolle affiliate marketing business heeft tijd nodig en is meestal een proces van lange adem.

Business plan, idee, trial and error, affiliate marketing.

Stappenplan voor het beginnen met affiliate marketing:

Stap 1:

Onderzoek en kies je niche

Onthoud dat je in principe iedere niche die je maar kunt bedenken winstgevend kunt maken. Het promoten van producten en diensten binnen de ene niche, is ingewikkelder dan het promoten van producten en diensten in een ander niche. In welke niche je ook stapt, zorg ervoor dat je beschikt over alle relevante kennis van de producten, de prijzen en doelgroepen binnen die specifieke niche. Onderzoek, onderzoek en onderzoek. Alleen dan ben je in staat om je publiek zo goed mogelijk te helpen en wordt de kans op een succesvolle affiliate marketing business aanzienlijk vergroot.

Stap 2:

Het kiezen van de webhosting

Het opzetten van een website is vandaag de dag eenvoudiger dan ooit. Er zijn heel veel aanbieders van webhosting, maar welke je ook kiest: zorg ervoor dat je de website kunt bouwen die past bij je gekozen niche. Eén van de beste platformen voor affiliate marketing is zonder enige twijfel WordPress. De meeste aanbieders van webhosting bieden de mogelijkheid om WordPress te installeren.

Stap 3:

WordPress installeren

Met WordPress kan een affiliate marketeer alle kanten op. Je kunt het thema kiezen dat precies aansluit op je doelstellingen en daarnaast maken plugins het heel eenvoudig om je website helemaal in te richten op jouw wensen. De installatie van WordPress gaat bij iedere aanbieder van webhosting weer anders, maar wanneer de installatie eenmaal is voltooid, dan kun je direct beginnen met het bouwen van je website. Hiervoor is niet al te veel technische kennis nodig.

Stap 4:

Ontwerpen van je affiliate website

Nu kun je beginnen met het ontwerpen van je website. Kies een affiliate programma dat aansluit op je niche, schrijf je promotionele content, creëer visuele content en breng je affiliate links aan. Het aanbrengen van affiliate links is iets dat heel zorgvuldig moet gebeuren. Wanneer de gesponsorde links niet op de juiste wijze worden aangebracht, dan kan dit ernstige gevolgen hebben voor je vindbaarheid binnen de zoekmachines. Hoewel Google prima in is staat om affiliate links ook als zodanig te herkenen, is het aan te bevelen om je affiliate links te voorzien van een nofollow tag, zodat je geen link juice meegeeft. Deze link juice staat voor een bepaalde waarde die tussen websites wordt uitgewisseld. Een goede plugin voor affiliate marketing links is de eerder genoemde ThirstyAffiliates plugin. Deze gratis plugin voorziet gesponsorde links automatisch van een nofollow tag en daarnaast kun je lelijke url’s cloaken naar aantrekkelijke url’s.

Stap 5:

Ontwikkel een affliate marketing strategie voor de lange termijn

Weet waar je naartoe wilt. Een goede contentstrategie is de sleutel tot succes. Uiteraard zul je daarbij je strategie voortdurend moeten aanpassen en bijschaven en ook je doelstellingen zullen daarbij continu veranderen. Zorg er in ieder geval altijd voor dat je content relevant is voor jouw publiek en maak optimaal gebruik van SEO. Dan kom jij als affiliate marketeer goed beslagen ten ijs!

Doelgerichte SEO, Tonny Loorbach

Koop bij bol.com

Doelgerichte SEO van Tonny Loorbach

Tonny Loorbach is een specialist op het gebied van zoekmachineoptimalisatie, gedragspsychologie en neuromarketing. Dagelijks geeft hij seminars om ondernemers te helpen met het optimaliseren van hun websites. Voor iedereen die wil leren hoe hij of zij beter gevonden kan worden in de zoekresultaten van Google, is het boek Doelgerichte SEO een echte aanrader. Hoe ontwikkel ik een stevige strategie voor al mijn online marketinginspanningen? Wat is eigenlijk het verschil tussen on page SEO en off page SEO? Hoe zorg ik voor een natuurlijke linkstructuur en hoe kan ik zo effectief mogelijk gebruikmaken van social media? Tonny Loorbach legt je in heldere taal uit waarom SEO zo belangrijk is en hoe je de populariteit van je website kan vergroten. Wie dit boek heeft gelezen weet als geen ander hoe je ijzersterke content produceert en hoe je de conversie op je website snel kunt verhogen. Dit boek is een must voor iedere beginner in affiliate marketing!

Op zoek naar een affiliate marketing netwerk voor je niche? Dan is Daisycon een goede start!

Daisycon
Meld je aan voor de blogpost!
Met de blogpost van Flushing Concepts blijf je automatisch op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van sales copywriting en online marketing!
We hebben een hekel aan spam. Uw e-mailadres zal niet worden verkocht of gedeeld met anderen (afgezien van het marketing automation platform dat wij gebruiken voor onze e-maillijst).