Hoe krijg ik meer kwalitatieve backlinks naar mijn website?

Wanneer je aan de slag gaat met het ontwikkelen van een contentstrategie, dan zal het niet zo heel lang duren voordat je de term ‘backlinks’ tegenkomt. Eén van de belangrijkste onderdelen van SEO is linkbuilding, maar hoe werkt dat nu precies en hoe moet je dat aanpakken? In dit artikel leg ik uit hoe je linkbuilding op een goede manier kunt toepassen binnen je contentstrategie. Voor ik verder inga op het belang van backlinks is het belangrijk dat je bekend bent met een aantal veel gebruikte termen zoals:

Backlinks, link symbool



Wat is het verschil tussen PageRank en Domein Autoriteit?

Als je kwalitatieve links van kwalitatieve websites wilt ontvangen, dan zul je eerst moeten werken aan de techniek, de content en het linkprofiel van je eigen website. Een aantal jaren geleden werd het woord “PageRank” door Google gebruikt voor het aangeven van de relevantie (belangrijkheid) van webpagina’s. Daarbij gold dat pagina’s een hogere PageRank kregen, wanneer ze links ontvingen van pagina’s met een hoge relevantie. Pagina’s met een hoge relevantiewaarde zijn waardevol voor zowel bezoekers, als voor search engines.  Vandaag de dag wordt niet meer zozeer gesproken van PageRank, maar wordt de relevantie van websites meestal aangeduid met de term “domein autoriteit (DA)”. De relevantie van individuele webpagina’s wordt aangemerkt als “pagina autoriteit (PA)”. Zowel domein autoriteit als pagina autoriteit spelen een belangrijke rol bij de positionering en vindbaarheid van websites, in de zoekresultaten van zoekmachines.

Google search, vergrootglas

Wat is Google TrustRank?

TrustRank geeft aan hoe betrouwbaar een website door Google en andere websites wordt gevonden en werd ooit ontwikkeld voor het tegengaan van malafide websites. Deze websites maken zich meestal schuldig aan link spamming, een twijfelachtige linkmethode. Bij link spamming worden grote hoeveelheden onnatuurlijke links aangebracht, die geen enkel verband houden met de content op de pagina’s waarnaar wordt verwezen. Deze links vind je vaak in blogcommentaren, gastenboeken en discussieforums. Door het toepassen van link spam wordt geprobeerd om de positie in de zoekresultaten positief te beïnvloeden. Het voornaamste doel van TrustRank is het identificeren van onbetrouwbare websites, zodat deze sites kunnen worden bestraft met een lagere positie in de zoekresultaten van zoekmachines.

Trusted, vertrouwd

4 concrete stappen die kunnen bijdragen aan een hogere TrustRank

Europees privacy beleid, GDPR, wetgeving


1. Privacybeleid en algemene voorwaarden op je website

Het publiceren van je privacybeleid en de algemene voorwaarden is vaak één van de laatste stappen die gezet worden, wanneer mensen hun website online zetten. Het zijn dan ook meestal niet de meest spannendste pagina’s van je website. Toch is dit een zeer belangrijk element voor de betrouwbaarheid van je website en niet alleen als je een e-commerce website hebt. Met een helder privacybeleid en duidelijke algemene voorwaarden geef je aan hoe je met persoonsgegevens omgaat en wat de voorwaarden zijn voor het gebruik van je website.

Backlink, externe link


2. Verwijs naar websites met een hoge domein autoriteit

Sommige mensen beweren dat het niet verstandig is om veel extern te linken, omdat er dan veel te veel “link juice” zou weglekken van je eigen website naar de pagina’s waarnaar je verwijst. Op het gebied van zoekmachine-optimalisatie doen veel fabels de ronde over allerlei linktechnieken, die je wel of juist niet zou moeten toepassen, om de TrustRank te verhogen. De waarheid is echter dat de rankingfactoren lang niet allemaal even zwart-wit zijn. Google bepaalt de betrouwbaarheid van een website uiteindelijk op basis van honderden signalen. Zowel inkomende als uitgaande links kunnen een positief als een negatief effect hebben op de TrustRank. De kwaliteit van de links is veel belangrijker, dan de soort links (inkomend of uitgaand). Wanneer je verwijst naar websites met een hoge domein autoriteit, dan creëer je waarde voor je bezoekers. Over weglekkende link juice zou ik mij dan niet zo veel zorgen maken.

Leaking, link juice

Wat zijn Seed Sites?

Wanneer je website backlinks ontvangt van zogenaamde Seed Sites, dan is dat erg gunstig voor de TrustRank. Seed Sites zijn websites met een zeer hoge domein autoriteit. Deze websites hebben bij Google een hoog aanzien en kunnen dan ook rekenen op een hoge TrustRank. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan websites van overheden, universiteiten, musea, maar ook backlinks van grote nieuwsplatformen en kranten zijn goed voor de reputatie van je website.

Cursor, pijl, klikken op een backlink


3. Publiceer je domeingegevens

Google houdt van transparantie. Wanneer je domeingegevens publiek zijn dan heeft dat waarschijnlijk een positieve uitwerking op de TrustRank. Het is aan te raden om je domeinnaam voor meerdere jaren te registreren. Dan is het duidelijk dat deze website geen eendagsvlieg is en de komende jaren nog zal bestaan. Bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) kun je alle .nl-domeinnamen opvragen en de eventuele beschikbaarheid ervan controleren. Voor .be-domeinnamen kun terecht op DNS Belgium, voor .eu-domeinnamen op EURid en de .com- .org- en .net-domeinen vind je op ICANN WHOIS. Zorg er ook voor dat de contactinformatie op je website altijd actueel is en gemakkelijk te vinden.

Internet, domeinen


4. Vermeld je bronnen en verwijs naar de relevante informatie

Nepnieuws is vandaag de dag een groot probleem en nieuwe technieken en communicatiekanalen maken het in de toekomst waarschijnlijk alleen nog maar lastiger, om echt nieuws te kunnen onderscheiden van onjuiste informatie. Wanneer je artikelen publiceert waarin je informatie verwerkt van anderen, zorg er dan altijd voor dat je je bronnen op de juiste wijze vermeld. Ook als je het artikel in eigen bewoordingen hebt opgeschreven of hebt vertaald. Verwijs naar deze bronnen met een link, zodat je bezoekers de bron snel en eenvoudig kunnen vinden. Op deze manier kan Google beter verifiëren of een artikel goed is onderbouwd. Wanneer je duidelijk maakt waar je informatie vandaan komt, dan is dat gunstig voor de TrustRank.

Terug naar boven ↑

Cursor, vinger, muisklik, backlinks

Backlinks moet je verdienen

De voorgaande 4 stappen zijn concrete handelingen die je zelf kunt ondernemen om de TrustRank te bevorderen. Er zijn echter nog veel meer factoren die invloed hebben op het betrouwbaarheidsgehalte van je site. Op veel van deze factoren heb je eigenlijk niet zoveel invloed. Als je backlinks wilt ontvangen van websites met een hoge domein autoriteit, dan moet je ervoor zorgen dat je hun aandacht krijgt. De beste manier om dat te bereiken is het bieden van relevante waardevolle content, die de moeite loont om naar te verwijzen. Backlinks moet je niet opeisen, maar verdienen. Op die manier ontstaat er uiteindelijk een natuurlijk linkprofiel, waarbij de backlinks geleidelijk aan ontstaan.

HTTPS, SSL certificaat, beveiliging website

Natuurlijk linkprofiel

Algoritmes kunnen aan de hand van verschillende criteria bepalen wanneer een website onbetrouwbaar is. In de eerste plaats wordt er gekeken of er sprake is van een natuurlijk linkprofiel. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar de hoeveelheid uitgaande links, de linkstructuur van de interne links, maar ook de wijze waarop de content is vormgegeven op de webpagina’s, speelt waarschijnlijk een belangrijke rol bij het toepassen van TrustRank. Andere belangrijke factoren zijn de aanwezigheid van SSL-certificaten en de leeftijd van je domeinnaam. Waar de focus van PageRank meer lag op de relevantie van websites, is TrustRank meer toegespitst op de betrouwbaarheid ervan.

Google ananlytics

Maak duidelijk hoe je de persoonlijke gegevens van bezoekers verwerkt

Niet alleen is een natuurlijk linkprofiel op je website belangrijk voor het creëren van vertrouwen, maar zoals ik al eerder aangaf is het ook van belang om te zorgen voor een helder privacybeleid en duidelijke algemene voorwaarden, voor het gebruik van je website. Hoe worden de cookies op je website geplaatst en hoe wordt persoonlijke informatie precies verwerkt? Ben je duidelijk genoeg tegenover je bezoekers hoe je omgaat met persoonlijke gegevens? Maak je gebruik van tracking cookies of gebruik je de cookies alleen voor een goede gebruikers-experience binnen je eigen website? Denk aan de bronvermeldingen op je website. Maak duidelijk hoe je aan bepaalde informatie komt en plaats een verwijzing naar die specifieke bronnen. Bij webshops is het uiteraard belangrijk dat de KvK en contactgegevens gemakkelijk te vinden zijn. Wanneer je website een betrouwbare reputatie heeft, dan is de kans groter dat je backlinks ontvangt, van andere betrouwbare sites met een hoge TrustRank.

Strategy

Wat zijn backlinks en welke functie hebben ze binnen een contentstrategie?

Wanneer je begint met het opzetten van een contentstrategie, dan zul je eerst helder voor ogen moeten hebben wat je met die content wilt bereiken. Met andere woorden: wat zijn je doelstellingen? Wil je iets verkopen? Wil je een bepaalde doelgroep informeren over een nieuwe dienstverlening? Pas als je precies weet wat je wilt bereiken, dan kun je hiervoor een strategie ontwikkelen. Vervolgens moet je goed in kaart brengen hoe je je doelgroep kunt bereiken, uit welk type mensen je doelgroep bestaat en met welke problemen zij zitten. Wat zijn hun motieven en op welke manier kunnen jouw producten of diensten een oplossing bieden voor hun moeilijkheden.

Wegwijzer, product, prijs, plaats, promotie, de vier P's van de marketingmix

Het begint met grondig marktonderzoek

Als je een online contentstrategie gaat ontwikkelen, dan is het doen van uitgebreid marktonderzoek noodzakelijk. Alleen wanneer je beschikt over voldoende kennis van de markt, marktprijzen, doelgroepen, concurrenten en bestaande promotionele campagnes, kun je een sterke strategie ontwikkelen. Veel mensen die beginnen met het ontwikkelen van online content, hebben vaak de neiging om te denken vanuit zichzelf en de producten of diensten die zij aanbieden. Dit is geen goede manier. Het is belangrijk om altijd te denken vanuit je potentiële bezoekers. De zoektocht van die bezoekers begint meestal bij zoekmachines en hier geven zij precies aan, waar ze naar op zoek zijn en wat ze graag willen. De content die jij ontwikkelt moet dan ook exact antwoord kunnen geven op de zoekvraag.

Pijlen, verwijzingen

Inbound links naar je content

Op het moment dat je goede strategische content hebt geplaatst op je website, dan wil je graag dat er door andere websites naar jouw content wordt verwezen. Hier komen backlinks om de hoek kijken. Backlinks zijn verwijzingen van andere websites naar jouw eigen website. Deze inkomende links worden ook wel inbound links genoemd en spelen een zeer belangrijke rol bij de zoekmachine optimalisatie (SEO). Het aantal backlinks dat naar jouw website verwijst is voor zoekmachines namelijk een goede aanwijzing voor de relevantie van je webcontent.

Doelgerichte SEO, Tonny Loorbach

Kwalitatieve backlinks zijn belangrijk voor een goede ranking in de zoekresultaten

Hierbij geldt: hoe hoger de kwaliteit van de backlinks, hoe beter dat is voor de ranking in de zoekresultaten van zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Google, Bing of Yahoo!. Wanneer jouw content precies aansluit op de content van de verwijzende websites, dan is de relevantie groot en in dat geval worden de backlinks op een “natuurlijke” manier, onderdeel van je linkbuilding-strategie.

Link symbool, backlinks

Wat wordt er bedoeld met natuurlijke linkbuilding?

Het verkrijgen van externe links is op zich helemaal niet zo ingewikkeld. Het is in principe mogelijk om in korte tijd heel veel backlinks naar je website te krijgen, door middel van de zogenaamde “Black Hat” linkbuilding-methoden. Bij deze manier van linkbuilding worden er backlinks verkregen die op een “onnatuurlijke” manier verwijzen naar je website. Dat gebeurt vaak met behulp van betaalde linkpakketten en linkfarms. Daarnaast is er vaak sprake van blog spamming. Ook het A-B-C linken (ik link naar jouw als jij naar mij linkt) komt erg vaak voor. Deze methoden zijn nogal omstreden, omdat veel van deze linkbuilding-technieken rechtstreeks ingaan tegen de richtlijnen van zoekmachines. Misleiding van zoekmachines is altijd sterk af te raden. Als je met deze methodes snel backlinks wilt verkrijgen, ga je gang, maar ik richt mij liever op een natuurlijke relevante linkbuilding-strategie.

Terug naar boven ↑

Black hat

Met Black Hat strategieën loop je het risico op een Google penalty

Over de effectiviteit van Black Hat linkbuilding-technieken is veel discussie. Veel mensen denken dat de algoritmen van Google zo goed zijn geworden, dat ze vrij eenvoudig in staat zijn om manipulatieve backlinks te herkennen. De kans dat dergelijke strategieën nog werken om hoger te ranken in de search engines, is waarschijnlijk dan ook helemaal niet zo groot meer. Daarnaast loop je met Black Hat technieken het risico’s om te worden bestraft met een penalty, wanneer Google ontdekt dat je de richtlijnen aan je laars lapt. Hieronder zet ik een paar Black Hat methoden op een rij, die je maar beter niet kunt toepassen op je eigen linkstructuur. Op de lange termijn zijn deze tactieken zeer schadelijk voor de betrouwbaarheid van je website.

Black Hat
Black Hat, tegen de richtlijnen van Google

1. Cloaken van webpagina’s om Google bots te misleiden

Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je websitebezoekers dezelfde content te zien krijgen als de zoekmachines. Wanneer dat niet het geval is, dan is er meestal sprake van cloaking. Pagina’s worden dan speciaal en kunstmatig geoptimaliseerd om de Google bots te foppen. Door deze Black Hat methode wordt een website geïndexeerd op basis van foutieve informatie. Wanneer een zoekmachine wordt misleid met andere inhoud, dan kan je dat een penalty van Google opleveren bij ontdekking. Zorg er altijd voor dat de zoekmachines precies dezelfde content zien als je websitebezoekers.

Website

2. Links kopen met behulp van linkpakketten

Het kopen en verkopen van links gaat rechtstreeks in tegen de richtlijnen van Google. Toch zijn er nog steeds veel bedrijven die ervoor kiezen software te gebruiken die automatisch links plaatsen. Deze linkpakketten hebben eigenlijk als enige doel: zoveel mogelijk links plaatsen naar een bepaalde website, om de pagerank te beïnvloeden. Als je je producten en diensten onder de aandacht wilt brengen of bepaalde informatie wilt delen, dan is het schrijven van sterke unieke content de beste manier om mensen te bereiken. Zorg ervoor dat je je bezoekers intrigeert, verbaast, uitdaagt, prikkelt, inspireert, vermaakt of choqueert. Schrijf content die iets doet met mensen en uitnodigt om ernaar te verwijzen.

Dame met laptop

3. Overmatig en onnatuurlijk gebruik van zoekwoorden in ankerteksten

Schrijf gewoon goeie content en kijk later waar eventueel een link op zijn plaats is. Dat is de beste manier voor het creëren van een natuurlijk intern en extern linkprofiel. Zorg er vooral voor dat de ankerteksten uniek zijn en doorlinken naar informatie, die goed aansluit op de verwachtingen van je bezoekers.

Keyword stuffing is vragen om problemen

Keywoord stuffing is het plaatsen van verborgen zoekwoorden op je website, die alleen zichtbaar is voor zoekmachines en niet voor je websitebezoekers. Vaak bestaat die tekst uit zoekwoorden waarop je graag wilt ranken. Keyword stuffing in combinatie met een onnatuurlijk linkprofiel is vragen om problemen.

SEO, key words, web

4. Link-bombardementen vanaf gastenblogs

Schrijf goeie artikelen en publiceer deze op betrouwbare websites. Als je veel artikelen schrijft op gastenblogs van websites met een bedenkelijke reputatie en van daaruit doorverwijst naar je eigen content, dan val je vroeg of laat door de mand. Wanneer je zo nu en dan een link aanbrengt naar je eigen content vanaf websites met een hoge domein autoriteit, dan zijn die uiteraard veel waardevoller. Link alleen naar je eigen website als de content daarom vraagt en relevant genoeg is. Sommige bloggers zetten speciale privéblogs op, puur en alleen om hun eigen websites te ondersteunen. Ook dit is sterk af te raden. Een bombardement van backlinks naar je eigen webpagina’s vanaf dit soort privéblogs, is niet erg gunstig voor je rankings. Als Google dit ontdekt dan heb je kans dat er een penalty wordt uitgedeeld.

Rode kaart, penalty

5. Article spinning en backlinks vanuit duplicate content

Google wordt steeds beter in het ontdekken van duplicate content. Article of content spinning is een techniek die wordt gebruikt om zoekmachines om de tuin te leiden. Hierbij worden artikelen die al lang en breed op het internet zijn gepubliceerd, als nieuwe content gepresenteerd in een aangepaste vorm. Bij content spinning worden specifieke woorden, zinsdelen en zelfs complete paragrafen, veranderd met behulp van speciale software. Een aantal jaren geleden was content die op deze manier werd verspreid eenvoudig te herkennen, omdat de teksten zeer moeilijk te lezen waren. Dat kwam voornamelijk door een onlogische grammatica en spelling. De software voor content spinning is de afgelopen jaren echter steeds geavanceerder geworden en met het blote oog zijn ze vaak ook niet meer te onderscheiden, van door mensen geschreven teksten. Hierdoor lijkt het alsof deze content vers en origineel is. Google houdt alleen van originele relevante artikelen, dus links vanuit duplicate content zijn dan ook niet echt waardevol. Daarnaast is het ook nog eens plagiaat.

Hoe kan ik duplicate content ontdekken?

Er zijn verschillende tools op de markt waarmee je je website kunt analyseren op de aanwezigheid van duplicate content. Daarnaast kun je met deze tools ook checken of je content ergens anders op het internet is gekopieerd.

Bestand, kopie, duplicate content

Black Hat kan schadelijk zijn voor je online business

Zeker wanneer je een zakelijke website hebt voor je (online) business en deze de komende jaren wilt voortzetten, dan is het belangrijk dat je daarmee geen rare dingen uithaalt. Black Hat methoden zijn dan wellicht verleidelijk omdat ze je in sommige gevallen snel aan een heleboel traffic kunnen helpen, maar je kunt je afvragen wat de kwaliteit is van die traffic. Daarnaast moet je jezelf de vraag stellen of de eventuele voordelen van Black Hat linkbuilding, de risico’s van een penalty waard zijn. Waarschijnlijk niet.

Digitale marketing, Google Analytics

Wat is Grey Hat linkbuilding?

Als je een duurzame business-website (of particuliere website) wilt beheren, dan is White Hat linkbuilding eigenlijk gewoon de allerbeste manier. Uiteraard zijn er een heleboel technieken die niet precies passen in het hokje White Hat of Black Hat. Deze strategieën bevinden zich meestal in een grijs gebied en worden daarom Grey Hat genoemd. Van deze methoden is meestal veel minder goed duidelijk of ze tegen de richtlijnen van Google ingaan of niet. Het is natuurlijk zo dat de online concurrentie enorm is en als je beter wilt ranken in de zoekresultaten dan je concurrenten, dan gaat dat niet vanzelf.  Daarom is het vrij logisch dat ondernemers op het gebied van SEO continu de grenzen opzoeken. Voordat je besluit om met Grey Hat technieken te gaan experimenteren moet je eerst goed uitzoeken, wat de eventuele gevolgen kunnen zijn voor je linkstructuur. Wanneer je over bepaalde strategieën twijfelt, dan kun je je maar beter volledig op de White Hat manier focussen. Dan weet je in ieder geval zeker dat je de regels van Google niet schendt en dat is op de lange duur veel beter voor de positie van je website.

Google zoekresultaten

Wat zijn organische zoekresultaten?

Wanneer je een zoekopdracht uitvoert in een zoekmachine, dan verschijnen er bovenin meestal eerst een aantal “gesponsorde links”. De posities van deze betaalde links zijn niet natuurlijk en zijn onderdeel van een advertentieprogramma. Onder deze gesponsorde links staan de organische zoekresultaten. Dit zijn natuurlijke links naar websites waarvan de zoekmachine vindt, dat de content op die sites precies aansluit op de zoekvraag van bezoekers. De relevantie van deze links is dus groot. Organische links zijn niet gesponsord en worden volledig gratis in de zoekresultaten getoond.

Websites

Hoe wordt precies bepaald welke organische links op de eerste pagina van de zoekresultaten worden getoond?

Voor het bepalen van de getoonde organische zoekresultaten wordt gebruikgemaakt van algoritmes. Deze algoritmes bevatten instructies om te controleren welke websites en content in aanmerking komen, om op de eerste pagina – of de verdere pagina’s – van de desbetreffende zoekmachine te worden getoond. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de relevantie van de content, maar ook andere factoren zoals de laadtijd van een website, de domein autoriteit en de kwaliteit van de verwijzende backlinks. Daarnaast zijn ook het aantal gebroken links en de aanwezigheid van SSL-certificaten, van invloed op de positie van websites binnen organische zoekresultaten.

Smartphone, mobiele bruikbaarheid

Mobiele bruikbaarheid, leeftijd en locatie

Daarnaast kijken de algoritmes ook naar zaken als mobiele bruikbaarheid van websites, de leeftijd van een site en de geografische locatie van de bezoekers. Wanneer je bent ingelogd bij een zoekmachine zoals Google, dan zijn ook de eerder bezochte websites van invloed op de getoonde organische en gesponsorde zoekresultaten.

Backlink

Waarom is het toevoegen van een nofollow-tag aan betaalde links belangrijk en welke invloed hebben ze op het doorgeven van link juice?

Als je een commerciële website beheert dan is het van belang dat je betaalde links op de juiste manier behandelt. De algoritmes controleren of de gesponsorde links op een website zijn voorzien van zogenaamde nofollow-tags. Met deze nofollow-tags kun je zoekmachines laten weten dat het een betaalde – en dus geen natuurlijke – link betreft. Iedere keer wanneer een pagina naar een andere pagina verwijst met een link, dan wordt er een bepaalde waarde doorgegeven aan die desbetreffende pagina. Deze waarde is gebaseerd op de mate van relevantie en autoriteit van de verwijzende website. Deze waarde wordt ook wel “link juice” genoemd. Door het toevoegen van een nofollow-element, zorg je ervoor dat er geen link juice (waarde), wordt doorgegeven aan de andere website. Hierdoor kunnen deze links de organische zoekresultaten in principe niet beïnvloeden.

Terug naar boven ↑

Panda

Wat is het verschil tussen de Panda en de Penguin update?

Algoritmes spelen dus een belangrijke rol bij de organische zoekresultaten. De afgelopen jaren heeft Google zijn algoritme regelmatig geüpdatet. Google Panda en Google Penguin zijn daar bekende voorbeelden van. De Google Panda update richtte zich vooral op de kwaliteit van de content op een website, de zogenaamde “on-page” factoren. Bij de Penguin update lag de focus vooral op de kwaliteit van de links tussen de verschillende websites. Penguin was dan ook een belangrijke stap in de strijd tegen Black Hat linkbuilding en maakte het een stuk lastiger, om door middel van “snelle links” hoger in de zoekresultaten van Google terecht te komen. Door deze update was het algoritme veel beter in staat om een natuurlijk linkprofiel te kunnen herkennen en misbruik van links op een effectieve manier tegen te gaan.

Penguin

Wat is Google Hummingbird?

Zoekmachines zijn de afgelopen jaren almaar geavanceerder geworden. Vooral Google maakt grote stappen op het gebied van kunstmatige intelligentie en maakt gebruik van zelflerende algoritmen die in staat zijn, om specifieke zoekopdrachten nog beter te begrijpen. Google Hummingbird was een vernieuwing van het bestaande  zoekalgoritme en maakte het eenvoudiger om verbanden te leggen tussen zoekopdrachten van bezoekers. Daarnaast kon door Hummingbird de bounce rate (de snelheid waarmee een bezoeker je website weer verlaat) beter worden beoordeeld. Een zeer verfijnd onderdeel van Google Hummingbird is Google RankBrain, dat zorgt voor een zeer complexe wisselwerking tussen zoekmachines en machine learning.

hummingbird

Is Google RankBrain ook een algoritme?

Nee, Google RankBrain is een signaal van het zoekalgoritme Hummingbird en is waarschijnlijk één van de meest belangrijke ranking-factoren van dit moment. Tot nu toe werden de meeste zoekmachines “gevoed” met informatie die gebaseerd was op menselijke inzichten en door mensen aangeleverde data. Door middel van complexe technologieën zoals RankBrain zijn zoekmachines in staat om zichzelf te trainen en opdrachten op een bepaalde manier te interpreteren. Hierdoor kan manipulatie van zoekresultaten ook steeds beter worden herkend. Door de integratie van machine learning binnen zoekmachines, wordt het steeds belangrijker om nog betere content te produceren.

Kunstmatige intelligentie, machine learning

Wat zijn bad neighborhood links?

Wanneer zoekmachines de relevantie van een website beoordelen, dan wordt er gekeken naar heel veel verschillende factoren. Veel van die factoren zijn niet helemaal duidelijk. Als je een website beheert en op een natuurlijke wijze met linkbuilding aan de slag wilt gaan, dan heb je in principe maar weinig invloed op de links die naar jouw webpagina’s verwijzen. Het kan dus ook gebeuren dat er backlinks naar je site worden geplaatst die afkomstig zijn van dubieuze domeinen. Deze backlinks worden ook wel bad “neighborhood links” genoemd en kunnen afkomstig zijn van bijvoorbeeld illegale websites, goksites of pornosites. Veel van deze websites bevinden zich meestal heel ver weg in de zoekresultaten en worden door zoekmachines slecht gewaardeerd. Verwijzingen van bad neighborhood links naar je website, zijn dus niet erg gunstig voor je positie in de zoekresultaten.

Hacker, dark web, bad neighborhood links

Hoe kan ik voorkomen dat bad neighborhood links naar mijn website linken?

Bad neighborhood links kunnen een negatieve invloed uitoefenen op je rankings binnen de zoekresultaten van zoekmachines. Met dergelijke backlinks wil je dan ook liever niet worden geassocieerd. Maar hoe kun je nu voorkomen dat deze dubieuze websites naar jouw website verwijzen? Om te voorkomen dat je backlinks ontvangt van websites waar je niet op zit te wachten, kun je gebruikmaken van Google’s Disavow Tool. Met deze tool kun je dubieuze ongewenste backlinks afwijzen. Wees voorzichtig als je dit hulpmiddel gaat gebruiken, want wanneer je Google’s Disavow Tool verkeerd toepast, dan kan dat negatieve gevolgen hebben, voor je positie in de zoekresultaten.

Pijlen, verwijzingen, backlinks

Hoe kan ik controleren of er bad neighborhood backlinks naar mijn website verwijzen?

Als je wilt uitvogelen of er bad neighborhood links naar je webpagina’s verwijzen, dan zijn er verschillende tools op de markt die je kunnen helpen om je linkprofiel in kaart te brengen. Om de backlinks te onderzoeken kun je uiteraard gebruikmaken van Google Search Console, maar ook Majestic SEO en de Link Explorer van MOZ zijn goede tools om je linkprofiel in kaart te brengen.

Terug naar boven ↑

Pijlen, aarde

Wat gebeurt er als ik backlinks krijg van buitenlandse website in een volstrekt andere taal?

Het kan natuurlijk gebeuren dat je website plotseling veel backlinks ontvangt uit Pakistan, China of Congo. Het spreekt voor zich dat die links meestal niet relevant zijn voor de content op je Hollandse website met Nederlandse teksten. Op zich zijn dergelijke links alleen maar nadelig voor de naar jou linkende buitenlandse websites. Voor de in het Nederlands geschreven website die de links ontvangt, heeft dit in principe geen negatieve gevolgen.

Website

Wat gebeurt er als ik zelf link naar buitenlandse websites?

Als je een website hebt die voor het overgrote deel bestaat uit Nederlandse teksten, dan is het in principe geen enkel probleem als je naar een Britse website verwijst. De meeste Nederlanders spreken ook gewoon Engels en Engelse websites kunnen in dat kader, een waardevolle en relevante aanvulling vormen op de content van je eigen website. Wanneer je vanuit Nederlandse content naar een website met Franse teksten linkt, dan wordt het al een iets ander verhaal. Om nog maar te zwijgen van een link die je aanbrengt naar een website in China.

White hat SEO

Hoe kan ik een natuurlijke linkbuilding-strategie opzetten met kwalitatieve backlinks naar mijn website?

Er zijn ontzettend veel manieren om de linkbuilding goed aan te pakken. De ene manier is daarbij effectiever en levert sneller resultaten op dan de andere. Snelle resultaten betekent zeker niet altijd automatisch meer succes. Integendeel zelfs. Wanneer zoekmachines constateren dat er in korte tijd erg veel links naar een website verwijzen, dan kan dat een indicatie zijn voor Black Hat linkbuilding. Als je met je website echt online waarde wilt creëren, dan zal dat niet van de ene op de andere dag gaan. Wanneer je de linkbuilding-strategie op een natuurlijke manier aanpakt (White Hat), dan is dat vaak een proces van lange adem en zul je veel werk moeten verzetten. Voor je kunt beginnen met een natuurlijke linkbuilding moet je eerst je bestaande linkprofiel nauwkeurig analyseren.

Interne links

Hoe kan ik het linkprofiel van mijn website analyseren?

Voor het analyseren van je linkprofiel kun je gebruikmaken van veel verschillende tools, die een mooi inzicht geven in alle interne (eigen) links en externe backlinks. De volgende platformen bieden goede analysetools:

Google Analytics, smartphone

Hoe kan ik de linkstructuur van mijn concurrenten achterhalen?

Met bovenstaande tools kun je snel en eenvoudig achterhalen hoe de linkstructuur van je website is opgebouwd. Ook kun je met deze hulpmiddelen de linkstructuur van je concurrenten onderzoeken. Al deze informatie kun je vervolgens gebruiken voor het optimaliseren van je webcontent en het toepassen van een natuurlijke linkbuilding-strategie. Als je een website hebt over paarden en je ontvangt backlinks van een website die artikelen publiceert over mooie ruiterpaden in Nederland, dan is dit uiteraard een zeer relevante backlink. Ook een link van een bedrijf dat huifkarren verhuurt is relevant. Wanneer je paardenwebsite een externe link ontvangt van een website over tuinieren, dan is de relevantie natuurlijk minder duidelijk. Echter wil dat zeker niet zeggen dat er helemaal geen sprake is van relevantie en kan het best zo zijn dat de webpagina’s prima op elkaar aansluiten. Zoekmachines worden steeds beter in het herkennen van de strekking van de content en het leggen van verbanden tussen websites.

Terug naar boven ↑

Google SEO

Wat is de onderlinge relatie tussen zoekwoorden en andere content?

Zoals ik al eerder aangaf is het ontvangen van backlinks van hoge kwaliteit ontzettend belangrijk voor je positie binnen de zoekresultaten. Het gaat er dan ook niet om hoeveel backlinks je ontvangt, maar om hoe waardevol die verwijzingen uiteindelijk zijn voor je bezoekers. De algoritmes van Google en andere zoekmachines hebben allerlei manieren om de kwaliteit van backlinks te berekenen. Hierbij wordt ook de onderlinge relatie tussen specifieke zoekwoorden en andere content op de pagina’s nauwkeurig onderzocht.

Backlinks

Natuurlijke organische backlinks ontstaan geleidelijk aan

Zoekmachines kijken vooral naar het tempo waarmee nieuwe backlinks naar je website worden aangemaakt. Veel verwijzingen binnen een kort tijdsbestek, wekken al snel het vermoeden van manipulatie. Wanneer deze misleiding door zoekmachines wordt opgemerkt, dan wordt dat in veel gevallen bestraft met een lagere ranking. Als je ervoor kiest om aan de slag te gaan met zogenaamde link farms, dan loop je zelfs het risico om volledig uit de zoekresultaten te worden verbannen. Natuurlijke organische links ontstaan over het algemeen geleidelijk aan, over een langere periode.

Pijlen, linkruil, reciprocal backlinks

Wat zijn reciprocal backlinks?

Als je een goede website hebt opgezet en je een goede positie in de zoekresultaten hebt weten te behalen, dan zal het niet zo lang duren voordat je benaderd wordt door andere websitebeheerders, die voorstellen om links met elkaar uit te ruilen (reciprocal linking). Deze vorm van onderlinge linkruil valt sterk af te raden. Dergelijke uitruil van links wordt door zoekmachines niet gewaardeerd, omdat ook deze vorm van linkbuilding wordt gezien als beïnvloeding van de organische zoekresultaten. Daarnaast zijn dit soort backlinks vaak niet relevant. De algoritmes worden steeds beter in het herkennen van reciprocal links.

Laptop, touwtje trekken, internet

Is het verstandig om extern te linken naar websites met een hoge domain authority?

Zoals ik eerder in dit artikel al schreef: over het linken naar websites met een hoge domein autoriteit bestaan een heleboel fabels. Er wordt vaak gezegd dat verwijzingen naar deze sites zorgen voor “weglekkende link juice”. Kwalitatieve backlinks die naar jouw domein verwijzen hebben een belangrijke invloed op de autoriteit van je website. Meer waardevolle links betekent meestal een hogere domain authority. Wanneer je zelf gaat verwijzen naar andere websites door middel van links, dan geef je link juice door aan die desbetreffende pagina. Veel mensen denken dat het niet erg gunstig is om te linken naar populaire websites met een hoge domein autoriteit. Waarschijnlijk is dat onzin. Het kan juist erg waardevol zijn om door te linken naar dergelijke websites, omdat de betrouwbaarheid van die sites meestal erg groot is. Als je er maar voor zorgt dat de pagina’s waarnaar je verwijst relevant zijn voor je websitebezoekers en goed aansluiten op je eigen content.

SEO ranking, nummer 1 positie, beker

Is het verstandig om extern te linken naar websites met een lage domain autohority?

Het linken naar websites met een lage domein autoriteit hoeft ook niet altijd nadelig te zijn, voor de positie van je eigen website. Als je er maar voor zorgt dat je linkt naar betrouwbare websites en dat de links die je aanmaakt ook daadwerkelijk relevant zijn voor je bezoekers. Uiteraard is het linken naar dubieuze websites geen verstandige zet. Wanneer je met een goed scorende site gaat verwijzen naar websites die bol staan van de Black Hat technieken, dan kun je erop wachten dat je daar vroeg of laat de gevolgen van ondervindt. Met een beetje pech vind je je populaire website dan als snel terug op pagina 963 van de zoekresultaten. Zoekmachines hanteren heel veel verschillende criteria om de populariteit en betrouwbaarheid van een website te bepalen. Wie zijn rankings in de zoekresultaten wil verhogen door het misleiden van de zoekmachines, komt er meestal bekaaid vanaf.

Terug naar boven ↑

Stop spam

Wat is link spam?

Komen er veel links van dezelfde server? Dan is dit geen goede zaak. Veel website-eigenaren hebben meerdere websites online staan. Vaak hebben deze websites een onderlinge relatie. Wanneer links naar deze websites afkomstig zijn van één specifiek IP-adres, dan kan dat door zoekmachines worden gezien als een poging tot manipulatie. Ook “link spaming” is een linkbuilding-techniek die je moet vermijden. Bij deze Black Hat methode worden links op websites geplaatst, die geen enkel verband houden met de content waarnaar wordt verwezen. Deze links vind je vaak op discussieplatforms en zogenaamde “link exchanges”. Link spam is op geen enkele manier relevant en zeer schadelijk voor een natuurlijke duurzame linkbuilding-strategie.

Hyperlinks

Wat is ankertekst en waarom is die belangrijk voor zoekmachines?

Een effectieve manier van linkbuilding is het optimaal gebruikmaken van zogenaamde anchortekst (ankertekst) binnen je content. Dit zijn de woorden waaruit de link is opgebouwd. Sterke ankertekst vertelt je bezoekers niet alleen naar welk onderwerp je verwijst, maar maakt ook aan zoekmachines duidelijk waar de content op de andere website (en je eigen website) over gaat. Op het verkrijgen van kwalitatieve backlinks van andere sites heb je niet zoveel invloed. Voor goede ankerlinks (die intern op je eigen website worden geplaatst) ligt dat heel anders. Door veel met anchor tekst te variëren wordt het voor zoekmachines gemakkelijker, om de informatie op je pagina’s te analyseren en te interpreteren. Het is aan te raden om de anchorlinks te onderstrepen en te voorzien van een andere kleur. Ook hier geldt weer: welke tekst je ook gebruikt, zorg voor voldoende relevantie! De link moet dus aansluiten op de verwachtingen van zowel bezoekers als zoekmachines.

Linking, pijlen

15 White Hat linkbuilding-technieken die je kunnen helpen om een betere positie te bereiken binnen de zoekresultaten van zoekmachines.

  1. Creëer content van hoge kwaliteit
  2. Controleer je HTML en plaats Alt-tags bij alle afbeeldingen
  3. Verwijs naar websites met een hoge domein- en pagina-autoriteit
  4. Besteed aandacht aan de interne linkstructuur op je eigen website
  5. Check je website op gebroken links en repareer ze
  6. Probeer links te ontvangen van websites met een hoge domein- en pagina-autoriteit
  7. Identificeer bad neighborhood links en wijs deze af
  8. Voorzie commerciële betaalde links van een nofollow-tag
  9. Probeer om gevarieerde links te verkrijgen vanaf relevante locaties
  10. Zorg voor positieve ankerteksten met actieve zinnen
  11. Richt je alleen op White Hat linkmethoden
  12. Optimaliseer je content en onderhoudt je linkstructuur regelmatig
  13. Voorkom over-optimalisatie
  14. Blijf uit de buurt van linkbureaus en linkpakketten
  15. Opzetten van Google Ads campagnes

Online marketing, SEO


1. Zorg voor content van hoge kwaliteit

Voordat je überhaupt nog maar over een linkbuilding-strategie gaat nadenken, moet je eerst zorgen voor goede en waardevolle content. Relevante content sluit naadloos aan op de zoekopdrachten en verwachtingen van je bezoekers. De content moet voorzien zijn van een sterke paginatitel, de juiste zoekwoorden bevatten en heldere aansprekende tussenkoppen. Van pagina’s die volstaan met spelfouten wordt niemand vrolijk. Ook zoekmachines niet. Zorg er daarom voor dat je de content goed controleert op grammaticale gebreken. Daarnaast is het belangrijk dat je content lekker leest en dat je niet te veel moeilijke woorden gebruikt. Online bezoekers lezen niet, maar scannen de pagina’s razendsnel op voor hen relevante informatie.

HTML


2. Besteed aandacht aan de HTML en zorg voor alt-tags bij afbeeldingen

Besteed ook voldoende aandacht aan de HyperTekst Markup Language (HTML), de opmaaktaal van je webpagina’s. Wanneer je HTML gepaard gaat met te veel fouten, dan kan dat een negatieve invloed uitoefenen op de vindbaarheid van je website. Denk ook aan de alt-tags bij je afbeeldingen, zodat zoekmachines weten wat er op te zien is.

Linken, gekoppeld


3. Link zelf naar websites met een hoge domein- en pagina-autoriteit

Onderzoek welke betrouwbare websites met een hoge domain authority een goede aanvulling kunnen zijn op je eigen website. Wees zuinig met het toevoegen van externe links. Wanneer link juice wordt overgedragen aan websites met een hoge domein autoriteit, dan kan dat gunstig uitpakken voor je eigen website. Echter kan het weglekken van hele grote hoeveelheden link juice, wellicht een negatieve invloed hebben op je rankings in de zoekresultaten. Daarnaast kan een overvloed aan links de indruk wekken van link spamming. Ga hier dus verstandig mee om.

Paginalink, groene pijl


4. Besteed aandacht aan je interne links

Maak optimaal gebruik van interne ankerlinks om naar de pagina’s binnen je eigen website te linken. Dit is ook een goede manier om de link juice binnen je site te laten vloeien en een boost te geven aan de page authority van bepaalde interne pagina’s.

Gebroken link


5. Controleer je pagina’s op gebroken links

Ook gebroken links kunnen een nadelig effect hebben op je positie in de zoekresultaten. Deze links sturen je websitebezoekers naar een niet bestaande webpagina. In dat geval worden bezoekers geconfronteerd met een 404 pagina fout. Een 404 error kan verschillende oorzaken hebben. Een website kan niet meer bestaan, maar ook kan het gebeuren dat een website is verhuisd, zonder een redirect te hebben toegevoegd. Een andere veelvoorkomende oorzaak van geknakte links is een gewijzigde url-structuur. Gebroken links zijn nooit helemaal te voorkomen, maar het is belangrijk om van tijd tot tijd te onderzoeken welke links op je webpagina’s niet meer werken, zodat je ze kunt herstellen of verwijderen.

Hoe kan ik gebroken links op mijn website ontdekken en herstellen?

Er zijn verschillende tools op de markt die je kunnen helpen met het lokaliseren van gebroken links:

Het SEO proces


6. Probeer links te verkrijgen van websites met een hoge domein- en pagina-autoriteit

De invloed die je hierop hebt is beperkt. De beste manier om die backlinks van hoge kwaliteit te verkrijgen is het creëren van unieke relevante waardevolle content, die precies aansluit op de zoekvraag van je bezoekers. Ga niet actief op zoek naar links door middel van linkruil of de aanschaf van linkpakketten, maar zorg ervoor dat je de backlinks “verdient”. Wanneer je je content goed op orde hebt, dan komen de natuurlijke kwalitatieve externe links vanzelf.

Hacker, bad neighborhood websites


7. Probeer bad neighborhood links te identificeren

Backlinks die afkomstig zijn van de krochten van het internet kunnen schade aanrichten aan je online reputatie. Vervolgens kan dat een negatieve invloed hebben op de vindbaarheid van je website in de zoekresultaten. Onderzoek welke links van websites je liever kwijt dan rijk bent. Wanneer je die ongewenste links eenmaal in kaart hebt gebracht, dan kun je eventueel gebruikmaken van de Google’s Disavow Tool. Hiermee kun je aan Google kenbaar maken dat je niet wilt worden geassocieerd met de desbetreffende link.

Rode hand, NO


8. Geef gesponsorde links een nofollow-tag mee

Het is in principe niet toegestaan om links onderling te kopen of te verkopen en gaat tegen de richtlijnen van Google in. Als je een externe link op je webpagina plaatst met een commercieel doel, zoals bijvoorbeeld een affiliate link, zorg er dan altijd voor dat je deze link voorziet van een nofollow-attribuut (rel=”nofollow”). Op die manier vertel je aan de zoekmachines dat de link verwijst naar commerciële content en kun je voorkomen dat er link juice – dus waarde – wordt toegekend aan de website waarnaar je linkt.

Waarom is het belangrijk om een nofollow-attribuut mee te geven aan een betaalde link?

Door het toevoegen van een nofollow-element aan betaalde links, wordt de domein- of pagina-autoriteit verder niet beïnvloed. Wanneer je geen nofollow-tags gebruikt bij gesponsorde links, dan kan dat negatieve gevolgen hebben voor je positie in de zoekresultaten van Google. Als je commerciële links verwerkt in afbeeldingen, zorg er dan voor dat ook deze links zijn voorzien van een nofollow-tag. Het is aan te bevelen om het woord “advertentie” boven de afbeeldingen te plaatsen. Het moet voor zowel je websitebezoekers als voor de zoekmachines duidelijk zijn, dat een klik op die afbeelding leidt naar een gesponsorde pagina.

Laptop, nieuwswebsite


9. Verkrijg gevarieerde links vanaf relevante locaties

Het creëren van een natuurlijk linkprofiel gaat – zoals al eerder gezegd – niet van de ene op de andere dag. Geduld is dan ook een schone zaak. Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit allerlei verschillende soorten backlinks. Deze linkvariaties kunnen bijvoorbeeld afkomstig zijn van nieuwsartikelen, social media platforms, bookmarks, maar ook vanuit reacties op forums.

Muis, cursor, klik hier


10. Vermijd negativiteit en verwerk actieve zinnen in de ankerteksten

Positieve motiverende ankerteksten werken over het algemeen veel beter dan negatieve ontmoedigende teksten. Daarnaast is het vaak beter om in de anchorlinks actieve zinnen te verwerken, in plaats van passieve zinnen. Actieve zinnen worden meestal geschreven in de bedrijvende vorm zoals bijvoorbeeld:

“Op deze website vind je nog veel meer informatie”

i.p.v. de passieve (lijdende) zin:

“Op deze website wordt nog veel meer informatie gegeven.”

White Hat


11. Blijf ver uit de buurt van Black Hat linkmethoden

Black Hat technieken hebben maar één doel: het manipuleren van zoekmachines. In sommige gevallen gaat dat goed en kan het een flinke boost geven aan je domain authority, maar in verreweg de meeste situaties vallen websites die op deze manier vormgeven aan hun linkstrategie, uiteindelijk door de mand. Het gevolg kan zijn dat je voor een hele lange tijd onvindbaar bent in de zoekresultaten. Richt je daarom alleen op de White Hat methoden, die worden toegestaan door de zoekmachines. Voorkomen is altijd beter dan genezen!


12. Vernieuwing van de content en regelmatig onderhoud aan de linkstructuur

Wanneer je website niet “dynamisch” genoeg is, dan is dat niet erg gunstig voor je positie in de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat je webpagina’s relevant en actueel blijven. Voeg regelmatig nieuwe frisse content toe en verander ook de links af en toe, door te verwijzen naar nieuwe actuele waardevolle content.

Key words


13. Voorkom over-optimalisatie

Zoekmachines houden niet van websites die over-geoptimaliseerd zijn. Deze websites komen meestal kunstmatig over en richten zich te veel op zoekrobots, in plaats van op de websitebezoekers. Maak er dus geen kermis van! Wees voorzichtig met het toevoegen van een overmaat aan nofollow links en doorspek je content niet helemaal met dezelfde zoekwoorden. Het is belangrijk dat de keywords in de juiste verhoudingen en op een natuurlijke manier in je content worden verweven. Creëer eerst lekker leesbare teksten en kijk pas later waar een externe of interne link eventueel op zijn plaats is.

Online marketing, tablet


14. Linkbuilding met behulp van linkbureaus die linkpakketten aanbieden, om snel hoge posities te behalen in de zoekresultaten van Google, is sterk af te raden

Er zijn online heel veel bedrijven te vinden die je in korte tijd kunnen helpen met een hoge positie in de zoekresultaten. In veel gevallen zal dat inderdaad zo zijn. Echter veroorzaken deze linkbureaus met hun methoden vaak veel meer schade aan een website dan je lief is. De gebruikte technieken zijn in de meeste gevallen Black Hat en zorgen er regelmatig voor, dat websites plotseling uit de zoekresultaten verdwijnen. Besteed de linkbuilding dan ook niet zomaar uit, maar creëer zelf een linkprofiel op basis van sterke natuurlijke inhoud!

Vrouw met smartphone


15. Opzetten van een Google Ads campagne

Wanneer je goed vindbaar wilt zijn in de zoekresultaten van Google en daarvoor niet te veel geld wilt uitgeven, dan zul je je moeten richten op de vindbaarheid in de organische zoekresultaten. Hierbij is het creëren van een gebruiksvriendelijke waardevolle website met goede content, het belangrijkste uitgangspunt. Het is ook mogelijk om een campagne op te zetten met behulp van Google Ads. Dit is het advertentieprogramma van Google. Een Google Ads campagne is meestal samengesteld uit verschillende advertentiegroepen. Iedere advertentiegroep heeft betrekking op verschillende advertentieteksten. Deze advertentieteksten zijn gebaseerd op de zoekwoorden die veel door mensen worden gebruikt, in de zoekmachine van Google. Met Google Ads kun je op verschillende manieren segmenteren, zoals bijvoorbeeld de geografische locatie en productsoorten. Dit advertentieprogramma is een betaalde dienstverlening, maar is zeer effectief om relevante bezoekers naar je website te krijgen.

Optimization

Ga voor een natuurlijke duurzame aanpak!

Er zijn nog veel meer mogelijkheden om een natuurlijke linkbuiliding-strategie te ontwikkelen. Wees daarbij creatief en probeer verschillende technieken uit. Houd daarbij altijd de richtlijnen van de zoekmachines in het oog. Bedrijf een natuurlijke manier van SEO en houd je verre van manipulatieve trucjes om de zoekmachines om de tuin te leiden. Een aantal jaren geleden kwam je daar nog wel mee weg, maar met de huidige geavanceerde zoekrobots kun je dat wel vergeten. Wanneer je met je website een duurzame natuurlijke aanpak hanteert, houdt je je website relevant en loop je veel minder risico’s op degradatie in de zoekresultaten.

Terug naar boven ↑

Bronnen:

Hoe Google werkt, Eric schmidt en Jonathan Rosenberg

Ahrefs: 3 White Hat Link Building Techniques That Go Far Beyond Links, Ryan Stewart

Link Juice: Understanding and Using Backlinks for Better Search Rankings, Mike Wood

SEO Theory: How the Google Panda Algorithm Works, Michael Martinez

Ignite visibility: Google Penguin Update in 2018 (all questions answered),  John E Lincoln

Backlinko: Google TrustRank: The Definitive Guide, Brian Dean

Backlinko: Google RankBrain, The Definitive Guide, Brian Dean

Handboek Google Analytics, Gerard Rathenau

Search Engine Land, All about the Google RankBrain algoritme, Danny Sullivan

Search Engine Journal: A complete Guide to the Google RankBrain Algortithm, Kristine Schachinger

Handboek Google AdWords, Marc Castricum en Mitchell de Vries

Meld je aan voor de blogpost!
Met de blogpost van Flushing Concepts blijf je automatisch op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van sales copywriting en online marketing!
We hebben een hekel aan spam. Uw e-mailadres zal niet worden verkocht of gedeeld met anderen (afgezien van het marketing automation platform dat wij gebruiken voor onze e-maillijst).