Hoe kan ik met mijn website online beter ranken dan mijn concurrenten?

Het online ranken met populaire zoekwoorden is erg lastig, wanneer je net een nieuwe website hebt opgezet. Dat komt onder andere omdat nieuwe websites nog niet beschikken over de nodige domain authority. Dit is een maatstaf voor de autoriteit van een website die wordt ingegeven door een aantal factoren, zoals de populariteit en de omvang van een site. Ook hoelang een website al bestaat speelt bij domain authority een grote rol. Het opbouwen van domain autoriteit is een kwestie van lange adem en gaat niet van de ene op de andere dag. Als je een goed inzicht wilt hebben in hoe je de domain authority kunt verhogen, dan zul je je website heel goed moeten analyseren. En daarbij geldt altijd: meten is weten!

Grafiek, pijl omhoog, beter ranken

Toepassen van zoekmachineoptimalisatie

Er zijn heel veel manier om met zoekmachineoptimalisatie (SEO) aan de slag te gaan, maar het is belangrijk dat je er eerst voor zorgt dat je website technisch goed functioneert. Met de volgende stappen leg je een goede basis voor een betere positie binnen de zoekresultaten:

Digitale marketing, Google Ananlytics

Zoektermen met een hoog zoekvolume

De concurrentie op bepaalde specifieke keywords is over het algemeen erg sterk. Zeker wanneer je met je website op die keywords wilt ranken, dan is domain authority des te belangrijker om een plaats te verwerven, op de eerste pagina van de zoekresultaten in Google. Websites die al tien jaar bestaan en ranken op sleutelwoorden zoals bijvoorbeeld “verzekeringen” of “fietsen”, zijn door nieuwe website-eigenaren dan ook maar moeilijk te verslaan. Je kunt dan in principe bijna niet ranken op populaire zoektermen die een hoog zoekvolume hebben. Zeker niet wanneer je zojuist een nieuwe website hebt opgezet.

Ranking, ranken

Wat zijn long-tail zoektermen?

Wanneer je met je nieuwe website op een bepaald zoekwoord wilt scoren, dan moet je eerst aan Google laten zien dat het voor potentiële bezoekers de moeite waard is, om naar je website te worden doorverwezen. Daarom is het beter om je te richten op de zogenaamde “long-tail zoekwoorden” met een relatief laag zoekvolume. Dit zijn zoekwoorden waarop minder vaak wordt gezocht, maar die meestal een beter en gerichter antwoord geven op de vragen van bezoekers.

Keywords, scrabble

Hoe ziet een long-tail keyword eruit?

Long-tail zoektermen bieden meer mogelijkheden om beter te ranken dan je concurrenten. In plaats van het keyword “verzekeringen” zou de long-tail er als volgt uit kunnen zien: “Waar vind ik de beste zorgverzekering voor de laagste prijs en kan ik de polis tussendoor aanpassen?” En in plaats van “fietsen” wordt de long-tail bijvoorbeeld: “Waar vind ik goedkope elektrische fietsen in de buurt van Nijmegen?”. Op deze keywords wordt dan weliswaar veel minder vaak gezocht, maar er is voor deze zoektermen dan ook veel minder concurrentie. De bezoekers die via deze keywords op je website terechtkomen, worden er voorzien van de exacte informatie die zij zoeken.

Zoekresultaten, zoekmachines, vergrootglas

Hoe kan ik mijn webcontent verder optimaliseren om beter te ranken in de zoekresultaten van Google?

Probeer hierbij zoekwoorden te vinden waarop je al redelijk hoog scoort. Met welke zoekwoorden rank je al aardig? Hoeveel vertoningen heb je met een bepaald keyword? Hoe vaak zijn je pagina’s bezocht met die specifieke zoektermen? Wat is de gemiddelde positie in de zoekresultaten van Google op een bepaald zoekwoord? Met deze zoekwoorden kun je de content op je webpagina’s vervolgens nog verder optimaliseren. Dat kun je onder andere doen door deze zoekwoorden op een nog betere manier in je content te verweven. De relevantie van de keywords is daarbij altijd het belangrijkste uitgangspunt.

Webdesign, webpagina, desktop

De content moet goed passen bij je bedrijf

Daarom is het belangrijk dat de content op je website precies aansluit op de zoekvraag van bezoekers en een helder antwoord geeft op hun vragen. Een sterke contentstrategie is onmisbaar als je met zoekmachineoptimalisatie (SEO) aan de slag wilt gaan. Daarbij is het ook belangrijk dat die content goed past bij je bedrijf of organisatie en niet onnatuurlijk overkomt. Welke taal wordt er door je klanten gebezigd? Welke zoekwoorden gebruiken zij voor hun zoekvraag? Maak goede natuurlijke content met sterke long-tail zoekwoorden, afbeeldingen, infographics en video’s. Als je beter wilt ranken dan je concurrenten, dan is deze aanpak meer noodzaak dan luxe.

Optimization

Natuurlijke linkbuilding

Zorg daarnaast voor een goede linkbuildingstrategie. Hierbij is het belangrijk dat je links ontvangt van websites met een hoge domain authority op een natuurlijke manier. Doe niet aan linkruil (ik link naar jou als jij naar mij linkt), want dat brengt je website uiteindelijk alleen maar schade toe. Wanneer je content ontwikkelt die aantrekkelijk genoeg wordt gevonden om naartoe te linken, dan volgen de links uiteindelijk vanzelf. Zorg er ook voor dat jouw producten en diensten worden getoond op plaatsen waar je doelgroep(en) zich bevind(en). De linkbuildingstructuur verloopt op organische wijze en verandert regelmatig. Daarom is het belangrijk dat je de ontwikkelingen op het gebied van SEO en linkbuilding continu goed in de gaten houdt.

Terug naar boven ↑

Write great content, on-page optimization, link building

Hoe maak ik een stappenplan om beter te ranken dan mijn concurrenten in de zoekresultaten van Google?

Wanneer je een betere positie wilt behalen in de zoekresultaten van zoekmachines, dan zijn de volgende 7 stappen erg belangrijk:

Verslag, rapport, analyse


1. Creëer een veilige website

Online bedreigingen zoals hackers, virussen en malware liggen altijd op de loer. Daarom is het belangrijk dat je een aantal stappen onderneemt om je website zo goed mogelijk te beschermen. Dit kun je onder andere doen door je website te voorzien van een SSL-certificaat, die een veilige versleutelde verbinding tussen de server en de browser tot stand brengt. Daarnaast moet je je website ook van voorzien beveiligings-software die je website scant en controleert op verdachte activiteiten. Wanneer je een website bouwt met een CMS zoals bijvoorbeeld WordPress, zorg er dan voor dat de plugins die je gebruikt veilig en up-to-date zijn.

Web developer


2. De website moet technisch in orde zijn

Ook aan het technische aspect van je website moet je voldoende aandacht besteden. Of je nu zelf een volledige website bouwt of gebruikmaakt van een contentmanagementsysteem, een technisch goedwerkende website is noodzakelijk om goed te kunnen ranken. De content op je webpagina’s kan nog zo sterk zijn, maar als de techniek het laat afweten, dan heb je er niet zoveel aan. Er zijn verschillende tools op de markt waarmee je snel en eenvoudig een audit kunt uitvoeren, om te controleren waar je website het in technisch opzicht goed doet en waar ruimte is voor verbeteringen. Eén van de belangrijkste technische elementen is de laadtijd van je website. Als het te lang duurt voordat je website laadt, dan zijn je bezoekers snel weer vertrokken en een hoge “bounce rate” is niet erg gunstig voor het ranken.

Smartphone, iPhone 6


3. Zorg voor een goede mobiele gebruikerservaring

Je website moet goed werken op mobiele apparaten. Met een website die niet goed te gebruiken is op smartphones of tablets, kun je eigenlijk niet ranken. Een responsive website toont exact dezelfde informatie op smartphones, tablets en andere apparaten, maar past de content aan, aan de grootte van het scherm. Een mobielvriendelijke website is vanuit SEO-perspectief erg belangrijk. Lezen op een kleine display is meestal lastiger dan lezen op een desktop of laptop. Een lettergrootte van 12 pt. is op een smartphone al vaak te klein. Daarom kun je bij het bouwen van je website beter kiezen voor een iets groter lettertype. Wanneer je buttons op je website gebruikt, let er dan op dat deze groot genoeg zijn en ook goed werken op mobiele apparaten. Houd er rekening mee dat de techniek van mobiele apparaten continu verandert. Een website die vandaag de dag nog responsive is, kan over een paar maanden ineens een stuk minder gebruiksvriendelijk zijn.

Website, SEO, ontwerp

4. Ontwikkel content van hoge kwaliteit

Schrijf ijzersterke content en vul deze aan met relevante afbeeldingen en video’s. Zorg hierbij dat je uniek bent en je voldoende onderscheidt van je concurrenten. Unieke webcontent is een vereiste voor het succes van je website en het ranken in de zoekresultaten van Google. Geef een helder antwoord op de vragen van je bezoekers en biedt een oplossing voor hun probleem. Je website moet relevant zijn voor zowel gebruikers als voor zoekmachines. Daarnaast is het ook belangrijk dat de content op de pagina’s op de juiste wijze is opgebouwd. De paginatitel moet kloppen, de tussenkoppen moeten opvallen, de teksten moeten lekker leesbaar zijn, maar ook de afbeeldingen moeten zijn voorzien van de juiste alt-tags. Verwerk ook interne links in je content die je bezoekers van nog meer informatie voorzien die aansluit bij hun zoekvraag.

Hyperlink, backlinks


5. Ga aan de slag met natuurlijke linkbuilding

Google probeert altijd de best mogelijke zoekresultaten te vinden bij een zoekopdracht. Hierbij spelen backlinks een belangrijke rol. Backlinks zijn links die verwijzen naar jouw website en kunnen van invloed zijn op een goede (of slechte) positie in de zoekresultaten van zoekmachines. Het aantal kwalitatieve backlinks dat naar een website verwijst is voor Google namelijk een goede graadmeter, om in te schatten hoe relevant en waardevol een ontvangende website is. Google bots gebruiken backlinks voor het vinden en indexeren van nieuwe pagina’s. Het ontvangen van de juiste backlinks kan bijdragen aan een toename van de domein- en pagina-autoriteit. Wanneer een website veel backlinks heeft, dan is de kans dat hij goed gevonden wordt in de organische zoekresultaten ook iets groter. Probeer om links te verkrijgen van websites met een hoge domain authority. Doe dit niet door middel van linkruil, maar zorg ervoor dat je content relevant genoeg is om naartoe te linken. Wanneer de links afkomstig zijn van websites met een hoge domain authority, dan kun je daarmee over het algemeen goed ranken.

Zoekresultaten, zoekmachines, vergrootglas


6. Meld je website aan bij Google Search Console

Als je beter wilt ranken dan je concurrenten met bepaalde informatie, een bepaald product of specifieke dienstverlening, dan moet je Google precies laten weten waar je website over gaat en wat je te bieden hebt. Waarom moeten bezoekers juist naar jouw website worden doorverwezen, in plaats van naar je concurrenten? Google Search Console is een goede manier om je website te laten indexeren in de zoekresultaten van Google en duidelijk te maken waarom jouw website een goed antwoord geeft, op de zoekvraag van potentiële bezoekers. Google Search Console is ideaal voor het toevoegen van een sitemap en heeft een aantal handige tools die je kunnen helpen bij het optimaliseren van je website.

Social media


7. Maak optimaal gebruik van social media

Promoot je website op alle social media platformen, zoals Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Reddit, LinkedIn en Snapchat. Een goede strategische inzet van social media is erg belangrijk wanneer je wilt ranken in de zoekresultaten van Google. Hierbij kun je bijvoorbeeld linkbait toepassen, waarbij je bezoekers verleidt om je website te bezoeken. Deze linkbait op social media kan worden aangeboden in de vorm van nuttige informatie over bepaalde onderwerpen, handige tools, maar ook polls en quizzen zijn vaak erg effectief als je bezoekers wilt aantrekken.

Terug naar boven ↑

SEO

Waarom is het belangrijk om beter te ranken in de zoekresultaten dan mijn concurrenten?

Iedereen met een website wil graag gevonden worden. Als je op bepaalde zoektermen pas gevonden wordt op pagina 28 van de organische zoekresultaten, dan schiet het natuurlijk niet echt op. Daarom zul je heel veel inspanningen moeten leveren voor het creëren van ijzersterke content. Geduld is daarbij een schone zaak. Een website die het goed doet in de zoekresultaten, kan meestal rekenen op meer bezoekersaantallen. En bezoekers die vervolgens op je website een oplossing vinden voor hun probleem, dragen op hun beurt weer bij aan het succes van je website.

Zoekmachineoptimalisatie

Positieve interacties vanuit social media

Daarnaast krijgt een website die wordt getoond op de eerste pagina van de zoekresultaten meer positieve interacties vanuit social media, zoals bijvoorbeeld shares en likes. Zorg ervoor dat je met je website waardevol genoeg bent voor bezoekers en maak aan zoekmachines duidelijk dat jouw website de moeite waard is, om op de eerste pagina van de zoekresultaten te worden getoond. Alleen wanneer je de SEO goed georganiseerd hebt (zowel de technische kant als de content zelf), een natuurlijke linkbuilding toepast, optimaal gebruikmaakt van social media en wat geduld hebt, is er zeker een mogelijkheid om beter te ranken dan je concurrenten!

Doelgerichte SEO, Tonny Loorbach

Doelgerichte SEO van Tonny Loorbach maakt glashelder hoe je online concurrentie de baas wordt!

Terug naar boven ↑

Meld je aan voor de blogpost!
Met de blogpost van Flushing Concepts blijf je automatisch op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van sales copywriting en online marketing!
We hebben een hekel aan spam. Uw e-mailadres zal niet worden verkocht of gedeeld met anderen (afgezien van het marketing automation platform dat wij gebruiken voor onze e-maillijst).