Wat is contentcreatie? Conversie verhogen met contentmarketing!

Als we het hebben over contentmarketing dan komt de term contentcreatie al gauw om de hoek kijken. Maar wat is contentcreatie nu eigenlijk precies? En op welke wijze kan contentcreatie in het voordeel van uw onderneming werken?

Een proces van de lange adem

Waar heeft mijn doelgroep behoefte aan?

Contentcreatie is iets van de “lange adem”. Het is een strategisch proces. Veel ondernemers weten wel dat contentmarketing essentieel is voor hun online onderneming, maar weten vaak niet goed waar ze moeten beginnen. Ze worstelen met veel vragen. Wat zijn de meest effectieve methodes? Waar heeft mijn doelgroep nu eigenlijk echt behoefte aan? Waar en op welke manier moet ik die content dan aan mijn potentiële klanten presenteren? Contentcreatie voor uw zakelijke klanten vereist een andere aanpak dan een contentstrategie ten aanzien van uw consumenten. Contencreatie is een proces van passen en meten, maar zeker ook van geduld en weten.

Doel voor ogen

Welke informatie is relevant voor mijn doelgroep?

Voor u met het creëren van content begint, dan moet u al een heel duidelijk doel voor ogen hebben. U moet zich niet afvragen welke boodschap u aan uw doelgroep wilt communiceren, maar u moet weten welke informatie relevant is voor uw doelgroep. Met andere woorden u moet exact en specifiek de informatie kunnen leveren, waarnaar uw potentiële klanten zoeken. En dat is een ingewikkelder proces dan wat soms wordt gedacht. U moet namelijk niet alleen de juiste content kunnen creëren, maar u moet ook precies weten op welke wijze, op welke momenten en via welke kanalen de consument deze informatie tot zich neemt.

Kanalen

Overgaan tot actie

Waar de ene consument uiteindelijk tot een aankoop overgaat na het lezen van een blog of een magazine article, zal de andere potentiële klant tot actie overgaan na het zien van een goed in elkaar gezette video, het bestuderen van een casestudy testimonial of misschien wel het downloaden van een whitepaper. Maar welke content past nu precies bij welke kanalen? En hoe kunt u controleren of de desbetreffende content ook daadwerkelijk op die locaties, door u doelgroep gevonden wordt?

Content van hoge kwaliteit

Zoals ik eerder al aangaf is het creëren van content van hoge kwaliteit niet iets dat u even snel produceert. Het allerbelangrijkste is dat u goed hebt vastgesteld wat datgene is, waarmee u wilt dat uw potentiële klant “de deur uitgaat”.

Op zoek naar een ghostwriter?

Verbinding

De advertentie van vandaag

Een populaire en veelgehoorde term is “content is king”. Als dit zo is dan zouden we kunnen zeggen dat “verbinding” koningin is. Verbinding met mensen, daar gaat het namelijk om. Weten wie die mensen zijn, wat die mensen beweegt, waar die mensen behoefte aan hebben en weten hoe die mensen graag geholpen willen worden. De aandacht van uw doelgroep verkrijgen en ervoor zorgen dat ze in de juiste stemming komen. Je zou contentcreatie min of meer kunnen zien als de “advertentie” van vandaag de dag.

Fundamenteel anders

Verbinding door storytelling

Er wordt online natuurlijk veel geadverteerd met banners en commercials, maar als u zichzelf echt met mensen wilt verbinden, dan moet u verhalen vertellen. Dit is de ultieme manier om een duurzame relatie met uw doelgroep op te bouwen. Consumenten zoeken tegenwoordig informatie op de manier waarop zij dat zelf prettig vinden. Onder condities die zij zelf bepalen. Zij maken uit hoe, wanneer en waarom ze bepaalde informatie tot zich nemen en niet u. Dit is waarom contentmarketing fundamenteel anders is dan de oude vertrouwde wijze, waarbij de consument al een paar honderd jaar actief benaderd wordt door marketeers.

Oude media in een nieuw jasje

Content praat met uw doelgroep

Contentcreatie is onafscheidelijk verbonden met zoeken. In de jaren 90 werd de introductie van e-commerce gezien als “nieuwe media” en bedrijven plaatsten hun volledige catalogus online. Echter was er helemaal geen sprake van nieuwe media. Het was eigenlijk gewoon oude media in een nieuw jasje. Bedrijven presenteerden hun producten en vertelden u wat de eigenschappen en voordelen van hun diensten waren. Contentcreatie is anders. Content “praat” met uw doelgroep, er is een interactie. Internet en social media zijn de middelen om een relatie mee op gang te brengen, maar zijn niet de relatie zelf.

Luisteren

Verbondenheid en vertrouwen

De meeste mensen willen helemaal niet met u praten. Ze willen niet praten met een bedrijf of met een merk. Wat al deze mensen echter wel doen: ze kijken hoe u met andere mensen praat! Potentiële klanten die observeren en luisteren. Mensen die aandacht voor u hebben. Als u met iemand praat, worden de toeschouwers onderdeel van dat “gesprek”. Ze voelen zich verbonden met hetgeen ze zien, horen, voelen en misschien wel bijna ruiken. Deze verbondenheid is altijd gebaseerd op vertrouwen.

Nakomen wat u belooft

Nakomen wat u belooft en laten zien dat u nakomt wat u belooft. Luisteren, luisteren en luisteren. Het gaat om uw klanten en niet om u. Dat is dus een andere manier van denken. Normaal gesproken gaat u altijd uit van wat u wilt en zijn uw eigen standpunten doorslaggevend voor de beslissingen die u neemt. U wilt de meningen van anderen liever niet horen, omdat dat weleens zou kunnen betekenen dat u uw inzichten drastisch zou moeten bijstellen.

Kan ik u helpen?

De aanhouder wint

Wanneer bent u voor het laatst een winkel binnengelopen en hoorde u plotseling: “Kan ik u helpen?”. Het komt nog wel voor, maar veel minder dan twintig jaar geleden, toen de plaatselijke winkelier nog in u geïnteresseerd was. Grote bedrijven van tegenwoordig kunnen dit nu digitaal. Wat bedoel ik daarmee? Ze hebben de capaciteiten, de financiën, kracht en kundigheid om mensen online persoonlijk aan te spreken. Er zijn honderdduizenden boeken over vol geschreven: het prettigste woord dat je naar iemand kunt uitspreken, is hun eigen naam. Noem u potentiële klanten bij de naam. Laat uw klanten vertellen. Vraag hen wat voor hen belangrijk is, maar vooral hoe u ze kunt helpen! Verbind! Dit is natuurlijk een langdurig proces en misschien wel van jaren, maar als je contentcreatie goed aanpakt geldt: de aanhouder wint.

Trillende lucht

Waarde

Wat voor het gewone leven geldt, geldt natuurlijk ook voor social media. Er wordt een hoop geouwehoerd door mensen. Praten, praten, praten en een groot deel daarvan is nauwelijks iets meer dan een heleboel trillende lucht. Praten, omdat er nu eenmaal gesproken moet worden. Zo is het leven nu eenmaal. Maar als je goed luistert – en dan bedoel ik echt aandachtig luisteren – dan kun je de potentiële klanten ontdekken die iets zeggen wat echt van waarde is. Deze mensen kunt u dan helpen om die boodschap te verspreiden.

Reputatie

Wees sociaal!

Het is belangrijk om om u goed te realiseren dat een “merk” datgene is wat uw bedrijf is of wat uw onderneming doet. Een reputatie is wat mensen onthouden. Customer service is één van de belangrijkste facetten voor het creëren van een sterke merkpersoonlijkheid. De manier waarop u met uw klanten omgaat, wordt beter onthouden dan wat dan ook. Als u niet sociaal bent, vergeet het dan maar. Als u niet met u potentiële klanten communiceert – niet met hen praat – op de juiste manier, dan is uw contentstrategie niet op orde. Contencreatie betekent wellicht dat het raamwerk van uw onderneming op de schop moet en dat u over marketing anders moet gaan nadenken. Marketing gaat allang niet meer alleen over hoe u uw producten aan de consumenten kunt verkopen. Het gaat erom hoe u communiceert met iedere individuele klant.

Experimenteer

Trial and error

Contentcreatie is natuurlijk een relatief nieuw fenomeen, en om te beweren dat deze marketingstrategie “het ei van Columbus” is, is misschien nog een beetje te kort door de bocht. Daarom is het belangrijk om te experimenteren. Niet bang te zijn om het verkeerd aan te pakken, maar gewoon ervoor gaan en kijken welke methoden goed werken en welke niet. Trial and error! Passen en meten! Uitproberen en veranderen! Dat is de sleutel voor een effectieve marketingaanpak in de toekomst. Zie contentmarketing dus niet als een lastig en langdurig proces, maar als een interessante, vernieuwende en plezierige ontwikkeling, die zeer veel kansen biedt voor uw onderneming.

Voordelen communiceren

Kun je de klantrelaties meten?

Ja, er zijn veel manieren om de loyaliteit van uw klanten te meten, evenals herhaalaankopen en het gemiddelde van de bestedingen. Ook kunt u meten met hoeveel mensen ze de “waarde” delen. De waarde die u uw klanten geeft. Wat is die zogenaamde waarde dan precies? Hier komen we weer bij de essentie van contentcreatie en “storytelling”. Het gaat er niet meer om dat u mensen vertelt dat uw product beter is dan dat van uw concurrent of waarom de dienstverlening van uw bedrijf veel efficiënter is dan dat van uw mededinger. U moet uw doelgroep “laten zien” hoe uw klanten de producten gebruiken in hun dagelijkse leven en hoe uw dienstverlening het leven van de mensen prettiger maakt. U moet dus duidelijk communiceren welke voordelen zij kunnen behalen als ze met u in zee gaan.

Geen geschreeuw meer

Toename van het aantal verkopen

De hele dag door worden we geconfronteerd met een bombardement aan reclame-uitingen: “Koop mijn home cinema set met Dolby surroud sound, Koop dit jurkje in onze winkel want…bla bla bla.” Het is eigenlijk gewoon schreeuwen naar uw potentiële klanten. Deze vorm van marketing heeft zijn langste tijd gehad. Contencreatie heeft de toekomst. Content die de verbondenheid met uw doelgroep versterkt en uiteindelijk een toename van het aantal verkopen zal betekenen.

R.O.I.

Interpreteren van voordelen

Er wordt vaak gesproken van R.O.I. , maar wat wordt daar nu eigenlijk mee bedoeld? Return on Investment, of zoals ook wel wordt gezegd: Rate of Return, is het voordeel dat men kan behalen op een investering. Hoe dat voordeel dan geïnterpreteerd wordt, is voor iedereen weer anders. Hoeveel waarde heeft iets voor iemand? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. De waarde die ik ergens aan geef, zal vast en zeker anders zijn dan de waarde die u aan hetzelfde geeft. Dit geldt natuurlijk ook voor andere factoren, want wat is de waarde van vertrouwen? Wat is de waarde van loyaliteit?

Creativity killer

De beste vriendin van de achterbuurman van je tante

Schaam je niet voor nieuwe ideeën. Een van de grootste obstakels voor een effectieve contentcreatie is schaamte. Wat zullen mensen wel niet van uw idee vinden. Gaan ze u uitlachen? Gaan ze u vertellen dat het helemaal nergens op slaat? Schaamte is bij uitstek hét element dat heel veel mensen tegenhoudt om te doen, wat zij graag zouden willen doen. Schaamte is een “creativity killer”. U vindt het zelf een goed idee, maar wat zou de familie ervan vinden? Of de achterbuurvrouw? Of het nichtje-van-de-beste-vriendin-van-de-bovenbuurman-van uw tante?

Verplaats je in anderen!

Contentcreatie betekent dat u dingen moet uitproberen. Wat werkt wel en wat werkt niet? Schaamte is een factor die we daarbij niet kunnen gebruiken. Verplaats je in anderen! Wat is hun manier van denken? Wees creatief! Als u zich alleen maar focust op geld verdienen, dan loopt u het risico dat u volledig over de behoeften, wensen en verlangens van uw potentiële klanten heen walst.

Klantrelaties zijn de nieuwe valuta!

Direct marketing

Respecteer uw klanten en investeer in hen. Contentcreatie is daarvoor een prima methode. Het is dé manier om uw ideeën aan uw klanten te presenteren, zonder dat u uw boodschap aan hen opdringt. Contentmarketing is vele malen goedkoper dan reguliere vormen van adverteren, zoals bijvoorbeeld direct marketing. Ook bereikt u een veel groter publiek. Als de contentstrategie goed wordt uitgewerkt dan kunnen verschillende social media toepassingen de contentcreatie versterken.

Menselijke kant

B2B

Contentcreatie biedt ook veel kansen voor b2b-bedrijven. Het is bij uitstek de manier om hun menselijke kant te laten zien. Niet alleen door het produceren van relevante content, maar ook van content die verrassend, boeiend en interessant is. Consumenten vinden het fijn om de menselijke kant van een organisatie te zien. Contentcreatie kan een onderneming als het ware een “menselijke stem” geven.

Copywriting voor business-to-business?

 

Flushing Concepts kan u helpen met een contentcreatie-stappenplan.

De voordelen van contentcreatie op een rij:

• Geen “cold calling” meer. De ongemakkelijke, geforceerde, opdringerige en vooral ongewenste benaderingen zijn niet altijd meer noodzakelijk.
• Een duurzame en sterke klantenbinding.
• Kostenefficiënt.
• Een goede manier om een merkpersoonlijkheid te creëren.
• Ook is contencreatie ideaal voor het genereren van hoogkwalitatieve leads. Deze leads zijn veel “warmer” dan leads die bijvoorbeeld gekocht zijn.
• De informatie die u te bieden hebt, sluit naadloos aan bij de zoekvraag van uw potentiële klant, waardoor de kans op conversie groot is. Er zal sneller worden overgegaan tot een aankoop of bestelling.
• Met contencreatie kun u doormiddel van actuele en relevante content laten zien dat u een autoriteit bent binnen uw branche.

Spreken de voordelen van contentcreatie u aan?

Dan rest natuurlijk de vraag: ga ik die content zelf creëren of ga ik dit uitbesteden? Contentcreatie is niet iets dat je “er even bij doet”. Over de te kiezen strategie, moet heel goed worden nagedacht. Het uitbesteden van uw contentcreatie biedt veel voordelen. U ontvangt de content die u nodig heeft op het juiste moment, u bespaart tijd en u maakt gebruik van de expertise van anderen op bepaalde gebieden.

SEO

Weet u niet precies hoe u uw content precies moet optimaliseren? Ook dan is het uitbesteden van de contentcreatie een slimme zet.

Flushing Concepts:

• kan u helpen met uw contentcreatie. Aantrekkelijk en overtuigend!
• past de technieken toe die ervoor zorgen dat uw bezoekers worden geconverteerd naar leads,
• weet welke soorten content het meest effectief zijn voor verschillende doelen
• weet welke middelen ingezet moeten worden om de content te creëren en te promoten,
• weet hoe de content en de resultaten daarvan geëvalueerd en geanalyseerd moet worden,
• kan u helpen met het ontwikkelen van een contentmarketingplan als u dat nog niet heeft,
• kan uw contentcreatie integreren met social media, zodat het bereik nog groter is,
• biedt u de mogelijkheid om te experimenteren met verschillende soorten content, waardoor u goed kunt monitoren wat het beste werkt voor uw onderneming en of de content aansluit op de wensen van uw klanten. Dit maakt het eenvoudiger om de contentmarketingstrategie aan te passen.

Flushing Concepts helpt u graag met het ontwikkelen van een contentmarketingplan!

Starten met contentmarketing?

Flushing Concepts logo

Meld je aan voor de blogpost!
Met de blogpost van Flushing Concepts blijf je automatisch op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van sales copywriting en online marketing!
We hebben een hekel aan spam. Uw e-mailadres zal niet worden verkocht of gedeeld met anderen (afgezien van het marketing automation platform dat wij gebruiken voor onze e-maillijst).