Wat is het verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver?

Reclameconcept

Een copywriter doet meer dan alleen teksten schrijven. Een copywriter staat aan de basis van een reclameconcept. Vaak in samenwerking met een artdirector bepaalt hij mede de boodschap van een campagne. De informatie van de opdrachtgever is hiervoor de leidraad. Als alle specifieke informatie over het product, de diensten, de markt en de doelgroep bekend is, dan kan er bepaald worden wat we moeten communiceren en op welke wijze dat dan moet gebeuren. Daarna kan de conceptontwikkeling beginnen.

Wat is een tekstschrijver?

Corrector en editor

Een tekstschrijver wordt meestal ingehuurd voor het schrijven van foutloze teksten, die grammaticaal ook helemaal correct zijn. De zinsstructuur is logisch opgebouwd en de leestekens staan op de juiste plaats. Dit is natuurlijk ook erg belangrijk als het gaat om teksten van bijvoorbeeld overheidsinstellingen, brochures met een voorlichtend karakter of andere vormen van formele communicatie. Een tekstschrijver wordt vaak ingehuurd als corrector. De tekstschrijver controleert dan de spelling van geschreven teksten en zal deze dan corrigeren als dat nodig is. In andere gevallen kan het voorkomen dat een tekst moet worden ingekort of misschien wel vertaald. Soms is het noodzakelijk om een hele tekst volledig aan te passen aan een ander doel of een andere doelgroep. De tekstschrijver zal in dat geval de tekst herschrijven en functioneert dan als een editor.

Wat is een copywriter?

Dialoog

Een copywriter is dus niet hetzelfde als een tekstschrijver. Een copywriter gaat namelijk een dialoog aan met uw doelgroep. Een copywriter is een reclametekstschrijver die speelt met taal. Teksten die niet altijd grammaticaal kloppen, maar ervoor zorgen dat uw doelgroep in beweging wordt gebracht. Dat kan door uw beoogde klanten te intrigeren, verbazen, boeien, inspireren, amuseren en uit te dagen. De mogelijkheden zijn legio, maar de juiste aanpak, op het juiste moment is heel erg belangrijk. Ook een passende tone of voice, die precies aansluit bij uw onderneming of instelling, mag daarbij zeker niet vergeten worden. Een copywriter kan zorgen voor een pakkende kopregel, een stevige call-to-action, maar ook voor een lekker leesbare en effectieve bodytekst, draait hij zijn hand niet om.

Gebruikt u de juiste tone-of-voice?

Creativiteit

Een copywriter houdt zich voornamelijk bezig met het bedenken en ontwikkelen van reclameconcepten en campagnes. Tegenwoordig speelt de online communicatie een hele grote rol en zal in de komende jaren nog belangrijker worden. Het vakgebied van een copywriter is dus wel aan het veranderen, maar het uitgangspunt van copywriting blijft hetzelfde. Uw potentiële klanten aanzetten tot actie, zoals het kopen of aanschaffen van uw product of dienst. Daar draait het om. Ook is het zorgen voor meer bekendheid voor uw diensten en het creëren van een merkvoorkeur bij uw doelgroep een essentieel onderdeel van online copywriting. Door middel van creativiteit contact maken met het publiek en duidelijk communiceren welke voordelen er te behalen zijn. Dat is copywriting!

Problemen oplossen

Een goede copywriter maakt duidelijk hoe problemen opgelost kunnen worden. Hij kan zich verplaatsen in de doelgroep door in hun schoenen te gaan staan, maakt aansluiting en begrijpt hen. Ook moet een copywriter in staat zijn op een vlotte manier duidelijk te maken, wat u de consument nu precies te bieden hebt. Dit moet op een specifieke en gedetailleerde manier gebeuren. De prijs van uw producten of diensten moet worden vertaald in termen van waarde, voor de potentiële koper. Een copywriter moet argumenten kunnen aandragen en zijn enthousiasme over uw producten of diensten, op precies de juiste manier communiceren.

Conceptontwikkeling

Schrijven van de tekst

Op basis van de informatie die ik ontvangen heb, ga ik voor u aan de slag met het ontwikkelen van een concept. Als het plan in grote lijnen is uitgestippeld dan ga ik beginnen met het schrijven van de tekst. Mijn teksten moeten informeren, overtuigen, motiveren of aanzetten tot de aanschaf van uw product of dienst. Het verhogen van uw conversie hoeft zeker niet het enige doel te zijn. Ook voor het bekender of geliefder maken van goederen of diensten bent u bij Flushing Concepts aan het goede adres.

Van alle markten thuis

Grote voordelen behalen

Of het nu gaat om teksten voor uw directmailpakketten, verkoopbrieven, folders en brochures, catalogi of om relevante content voor uw website, Flushing Concepts levert u een goed doordacht concept waarmee u grote voordelen kunt behalen. Dit geldt voor uw online doelstellingen, maar zeker ook voor uw offline ambities.
Flushing Concepts neemt u werk uit handen, levert u tijdwinst op en verhoogt uw conversie!

De kracht van woorden

Salesmanship in print

Copywriting is een belangrijk onderdeel van de marketingcommunicatie. De communicatiewetenschap ziet copywriting, het schrijven van commerciële teksten, als een vorm van persuasieve communicatie. Een copywriter schrijft teksten die ervoor zorgen dat mensen worden gemotiveerd tot een bepaalde handeling. Hij is in principe een verkoper in woorden: “salesmanship in print”. Teksten die ervoor zorgen dat consumenten kopen, zich ergens voor aanmelden of de telefoon pakken om een bedrijf om informatie te vragen.

Ook zonder commercieel oogmerk

Kan ik als particulier ook een copywriter inhuren?

Jazeker! Een copywriter wordt over het algemeen ingehuurd door bedrijven, uitgeverijen (zoals Bruna Uitgevers), reclamebureaus en advertentiekantoren, maar ook als particulier kunt u gebruik maken van de diensten van een copywriter. Evengoed voor websites zonder een commercieel oogmerk kan Flushing Concept teksten verzorgen. Dit geldt uiteraard ook voor al uw volumes aan copy die bestemd zijn voor uw offline toepassingen.

St. Elmo Lewis

Waarom is werken volgens het AIDA-model zo belangrijk?

Omdat keer op keer is aangetoond dat deze methode – ooit ontwikkeld door reclamepionier Elias St. Elmo Lewis – heel erg effectief is. De AIDA-formule zorgt voor een juiste opbouw van uw communicatie-uitingen. Er zijn duizenden manieren om te variëren met deze formule, maar de basis mag niet veranderen. Het begint met de aandacht opeisen van uw potentiële klanten. En dat is – zeker in dit multimediale tijdperk – geen gemakkelijke opgave. Toch is aandacht vragen voor uw product of dienst de eerste belangrijke stap van het verkoopproces.

Een ijzersterk concept nodig voor uw verkoopbrieven?

De juiste boodschap, op het juiste moment

Hoe verkrijg ik de aandacht van mijn doelgroep dan?

Dit kan op vele manieren, maar het is belangrijk dat de wijze waarop u dat doet ook goed aansluit op uw producten of diensten, maar belangrijker nog: goed aansluit bij uw doelgroep. Sommige mensen zijn van mening dat taal steeds minder van belang wordt, maar niets is minder waar. Taal zal in de komende jaren steeds essentiëler worden. Niet alleen om te communiceren als mensen onder elkaar, maar ook voor communicatie tussen mensen en computers. Om de aandacht van uw potentiële klanten te krijgen moet u hen zien te boeien. U moet hen prikkelen, inspireren, intrigeren, verbazen, uitdagen of amuseren. De mogelijkheden zijn legio, maar het gaat erom dat u de aandacht van de juiste doelgroep, op het juiste moment heeft. Een sterke contentstrategie als basis, is dan onmisbaar.

Kijken kijken…

Ik heb genoeg bezoekers op mijn website, maar waarom ze kopen niks?

U krijgt veel bezoekers op uw site. U verkoopt een goed en degelijk product, maar de conversie blijft achter? Dan moet u iets veranderen. Heeft u uw potentiële klanten voldoende duidelijk gemaakt wat u precies aanbiedt? Welke voordelen bieden uw producten of diensten? Wat is het unieke voordeel waar uw klanten nu waarschijnlijk nog aan voorbij gaan? U moet uw bezoekers duidelijk vertellen hoe zij er beter van worden, anders is de consument niet geïnteresseerd. Als u dit niet op een aantrekkelijke manier doet, dan mist u de boot. En dat hoeft niet.

Hoe kan ik dat veranderen?

U kunt dat veranderen door duidelijk te maken dat u uw potentiële klant goed kunt helpen. Als u precies weet welk probleem de consument heeft, dan kunt u daar exact op inspringen. Ga in de schoenen van uw doelgroep staan. Tegen welke problemen lopen zij op? Zorg ervoor dat u hen ook daadwerkelijk begrijpt. Dat is geen gemakkelijke opgave, maar wel noodzakelijk. U kunt de consumenten helemaal overspoelen met de eigenschappen en kenmerken van uw product, maar als de potentiële koper de voordelen niet goed kan inzien, dan gaat hij of zij niet met u in zee. Producteigenschappen verkopen niet. Voordelen wel.

Prijs vertaald naar waarde

Hoe kan Flushing Concepts mij helpen?

Flushing concepts kan u helpen met het verzorgen van al uw communicatie-uitingen die ervoor moeten zorgen dat u bezoekers van hoge kwaliteit op uw website krijgt. Origineel, prikkelend, duidelijk en gedetailleerd vertellen wat u de klant geeft. De prijs van uw product moet vertaald worden naar waarde voor uw potentiële klant. Het gaat er niet om dat u beter bent dan uw concurrenten. Het gaat erom dat ú wordt gezien als dé unieke aanbieder.

Neem contact op met Flushing Concepts en informeer vrijblijvend naar alle mogelijkheden!

Contact met Flushing Concepts!

 

Infographic: wat doet een copywriter?

 

Contact met Flushing Concepts!

Flushing Concepts logo

Meld je aan voor de blogpost!
Met de blogpost van Flushing Concepts blijf je automatisch op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van sales copywriting en online marketing!
We hebben een hekel aan spam. Uw e-mailadres zal niet worden verkocht of gedeeld met anderen (afgezien van het marketing automation platform dat wij gebruiken voor onze e-maillijst).