Wat is Direct Mail?

In dialoog met uw potentiële klant

Direct Mail: het verkrijgen van respons

Bij direct marketing draait het erom dat u in dialoog bent met uw potentiële klanten. Als u uw doelgroep niet begrijpt dan zult u hen niet bereiken. Direct marketing zoekt de reactie van uw prospect. Bij het opzetten van een directmailcampagne moet allereerst duidelijk in kaart worden gebracht wat uw doelstellingen zijn. De briefing moet dit helder maken.
• Wilt u dat mensen kennismaken met een nieuw product, dienst of merk?
• Moeten we uw prospects informeren over een bepaalde actie?
• Of moet de mailing juist gericht zijn op directe verkoop?

Combinatie van doelen

Specifiek

Er kan natuurlijk ook sprake zijn van een combinatie van doelen, maar het gaat erom dat het hoofddoel duidelijk is. Hierna moet de doelgroep van de campagne precies bepaald worden.

Welke mogelijkheden zijn er allemaal op het gebied van direct mail?

Teaser

Filterfunctie

Voordat u de hoofdmailing verzendt kunt u overwegen om een zogenaamde “teaser” te verzenden. Deze vooraankondiging moet uw doelgroep prikkelen en nieuwsgierig maken. Dit is een goede manier om uw potentiële klanten alvast kennis te laten maken met de huisstijl van uw nieuwe product of dienst. Een teaser is een eerste mogelijkheid voor respons. Zeker bij dure mailings kunt u op deze wijze alvast een voorselectie maken, en vervolgens de mensen die niet gereageerd hebben eruit filteren. Hierdoor weet u zeker dat de hoofdmailing wordt gestuurd naar potentiële klanten, die ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn.

Hoofdmailing

Verwachtingen

De hoofdmailing kan bestaan uit een verkoopbrief, een folder of brochure en eventueel een antwoord- of bestelkaart. De vormgeving van de envelop mag hierbij zeker niet vergeten worden en moet één geheel vormen met de andere onderdelen. U kunt een proefmonster van uw product meesturen of een “gadget”. Dit zal uw doelgroep motiveren om de envelop open te maken. Omdat u al over wat informatie over uw doelgroep beschikt, kunt u de mailing goed afstemmen op hun verwachtingen.

Tijdsplanning

De tijd van het jaar

Er moet goed worden nagedacht over de manier waarop u uw mailing wilt versturen. Gaat de mailing voorbeeld mee met tijdschriften die uw doelgroep leest? Ook moet er rekening worden gehouden met de tijd van het jaar waarop de mailing verstuurd wordt. Waar houdt uw doelgroep zich op welk moment van het jaar mee bezig? Wanneer plant hij zijn vakantie? Wat is de beste tijd om een nieuwe fiets aan te schaffen? Is april wel de beste maand om mensen te informeren over hun pensioen? Veel van uw klanten zijn in november niet echt geïnteresseerd in tuinartikelen. Ook mensen warm maken voor nieuwe schaatsen in juli zal weinig effect genereren.

Een ijzersterk concept nodig voor uw verkoopbrieven?

Primaire of secundaire doelstellingen?

Relaties bevestigen

Het belangrijkste doel van de hoofdmailing is uiteraard het oproepen van respons, maar het doel kan ook zijn het verstrekken van informatie, het verstevigen van de relatie met uw klant of het versterken van het imago van uw onderneming of instelling.

Vervolgmailing

Reminder

Het kan natuurlijk voorkomen dat de respons tegenvalt. Een tegenvallende hoofdmailing kan verschillende oorzaken hebben. Dan is er een mogelijkheid om een “reminder” te sturen. Dit kan door een extra aanmoediging in te bouwen, om de potentiële klant alsnog te laten reageren. U kunt dan een bijzondere aanbieding doen of een extra korting bij een snelle reactie. De voordelen die hij of zij bij de voorgaande mailing niet duidelijk zag, ziet hij of zij nu misschien wel. Het aanvullende aanbod kan mensen dan net over de streep trekken.

Aftersales

Tevreden klanten komen terug

Dit is geen hogere wiskunde. Ik begrijp dan ook niet goed waarom zoveel bedrijven zo weinig zorg besteden aan hun aftersales. Het is erg verstandig, zeker bij producten uit de hogere prijsklasse, om een mailing te sturen na aankoop of bestelling. U bevestigt de klant in zijn keuze voor u, uw product of uw dienst. Een tevreden klant die ziet u snel weer terug, maar belangrijker nog: hij of zij zal anderen over u vertellen. De aftersales mailing kan bijvoorbeeld bestaan uit een bedankje of een aantal tips voor het gebruik van de aankoop.

Voordelen van direct mail:

• De respons is eenvoudig te meten.

• De effectiviteit van een campagne is daarom goed in kaart te brengen.

• Uw krijgt een goed beeld van de gedragingen en voorkeuren van uw prospects.

• De verkregen informatie stelt u in staat om uw doelgroep zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.

• U kunt bij uw b-to-b-reclame de juiste mensen persoonlijk benaderen.

• De attentiewaarde bij direct mail is zeer hoog.

• Met een bijgevoegde folder kunt u de prospect nog meer informatie geven over uw producten of diensten.

• In tegenstelling tot een persoonlijk verkoopgesprek staat de lezer niet onder druk en heeft hij of zij tijd om na te denken.

• U kunt uw boodschap heel specifiek maken.
Wat wilt u bereiken? Welke doelgroep wilt u aanspreken? Op welke manier wilt u dat doen?
Aan de basis van een directmailcampagne ligt een goed doordacht concept dat aansluit op de reclamestrategie van uw onderneming of instelling. Een goed gekozen invalshoek is daarom erg belangrijk.

Flushing Concepts kan u hierbij helpen!

Meer weten?

Flushing Concepts logo

Meld je aan voor de blogpost!
Met de blogpost van Flushing Concepts blijf je automatisch op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van sales copywriting en online marketing!
We hebben een hekel aan spam. Uw e-mailadres zal niet worden verkocht of gedeeld met anderen (afgezien van het marketing automation platform dat wij gebruiken voor onze e-maillijst).