Doelgroepen: hoe breng ik mijn doelgroep in kaart?

Apeal

Doelgroepen: segmentatie

Het is niet altijd makkelijk om uw doelgroep goed in kaart te brengen. Op welke mensenlijke behoeften, waarden, wensen of verlangens moet nu precies worden ingespeeld? Door middel van doelgroepsegmentatie kunnen we de consumenten indelen aan de hand van demografische factoren, socio-economische factoren, maar ook lifestyle en psychologische factoren spelen een belangrijke rol. Richt u zich op jongeren of op senioren? Wilt u communiceren aan uw zakelijke klanten of is het belangrijk dat u de gewone consument op een effectieve wijze bereikt. Flushing concepts weet hoe u uw doelgroep kunt bereiken.

Branding

Uniek en consistent

Veel consumenten zijn merkgevoelig. Een sterk merk geeft zekerheid en vertrouwen. Het is daarom belangrijk dat ieder contactmoment dat uw doelgroep met uw onderneming heeft een positieve, unieke, maar vooral consistente ervaring oplevert. Branding is essentieel voor het creëren van een merkvoorkeur voor uw producten of diensten.

Bepalen van de doelgroep

Segmenteren

Om goed te kunnen vaststellen wat de beste manier is om uw producten of diensten aan de man te brengen, moet u eerst goed weten wie uw doelgroep is. Dit is niet altijd eenvoudig. Op welke potentiële klanten gaat u zich precies richten? Doelgroepsegmentatie is een manier om goed in kaart te brengen welke prospects u het beste kunt benaderen. Dit zijn de consumenten waarmee u de grootste kans maakt, dat het ook daadwerkelijk klanten van u worden.

Marketingstrategie

Eén universele strategie? Dat zeker niet!

Bij een effectieve reclamestrategie draait alles om de behoeften, wensen en verlangens van mensen. Als deze “needs and desires” nu voor iedereen hetzelfde zouden zijn, dan zou één marketingstrategie voldoende zijn. Deze zou dan overal toegepast kunnen worden. Uiteraard is dit niet het geval. Mensen verschillen enorm. Gelukkig maar! Het is voor u als ondernemer dus enorm belangrijk om goed te onderzoeken, waarin de prospects van elkaar verschillen.

Flushing Concepts kan u hierbij helpen!

Contact met Flushing Concepts!

Onderverdeling van groepen

Op wie richt u zich precies?

Een doelgroep kan eventueel ook nog onderverdeeld worden in een aantal andere groepen. Aan wie moeten de reclame-uitingen gepresenteerd worden? Gaat het om communicatie direct gericht op mensen die u wilt bereiken of om communicatie gericht op mensen die de boodschap aan anderen moeten overbrengen? Richt u zich op consumenten of op zakelijke klanten? Daarnaast kunnen we doelgroepen ook nog onderverdelen aan de hand van rollen in het beslissingsproces. Wie is de koper en wie is de gebruiker van uw dienst of product? Wie gaat de aankoop betalen? Deze belangrijke vragen zullen we eerst moeten beantwoorden om de reclamestrategie goed te kunnen bepalen.

Beslissingsproces

Nieuwe wasmachine of niet?

Bij het beslissingsproces van consumenten kennen we in principe drie stadia. Mensen worden zich bewust van een probleem. De wasmachine wast eigenlijk niet echt schoon meer, dus misschien dat ze zo langzamerhand toe is aan vervanging. Dan volgt de oriëntatie. De potentiële klanten gaan folders aanvragen, uw website bezoeken, beoordelingen bekijken en de showroom bezoeken. Ook informeren ze bij familie, vrienden en kennissen. Als ze voldoende informatie hebben, dan zullen ze andere keuzemogelijkheden onderzoeken. Misschien is de wasmachine nog prima, maar moet er gewoon eens even door een monteur naar gekeken worden. Misschien is het beter om nog even te wachten tot ook de droger zijn langste tijd gehad heeft, dan kunnen ze wellicht beter een was/droogcombinatie aanschaffen.

Beste benadering

Helder communiceren

Als eenmaal duidelijk is op wie u zich precies richt, dan moet er gekeken worden wat de beste manier is om deze doelgroepen te benaderen. Wat zijn uw doelstellingen en hoe gaan we de mensen informeren? Het is nu van groot belang dat u duidelijk laat zien dat u degene bent waarmee ze in zee moeten gaan. U moet helder communiceren waarom ze voor u moeten kiezen en wat de meerwaarde van uw producten of diensten is, ten opzichte van uw concurrent.

Flushing Concepts zet uw doelgroep in beweging!

Zet uw doelgroep aan tot actie!

 

Infographic: doelgroepen en positioneren.

 

Meer weten?

 

Meld je aan voor de blogpost!
Met de blogpost van Flushing Concepts blijf je automatisch op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van sales copywriting en online marketing!
We hebben een hekel aan spam. Uw e-mailadres zal niet worden verkocht of gedeeld met anderen (afgezien van het marketing automation platform dat wij gebruiken voor onze e-maillijst).