Hoe ontwikkel ik een doeltreffende reclamestrategie?

Product Life Cycle

Hoe kan ik mijn boodschap duidelijk overbrengen?

Hoe u een reclame boodschap invult hangt af van de doelstellingen van uw onderneming en de strategie die u tot nu toe gevolgd heeft. De levenscyclus van producten of diensten verloopt soms op een onvoorspelbare wijze. Het tijdsbestek waarin goederen worden gebruikt kan lang of kort duren.

Verschillende fasen

Doeltreffende reclamestrategie en product life cycle

De fase waarin een product zich bevindt, bepaalt in principe de reclamestrategie. De strategie voor producten en diensten die geïntroduceerd worden op de markt, is anders dan de strategie voor producten waarmee de consumenten al bekend zijn of producten die op het punt staan om uit de markt te verdwijnen.

Functionele en emotionele waarden

Eigenschappen van producten

Bij een product in de groeifase is het belangrijk dat de nadruk wordt gelegd, op de functionele en emotionele waarden. Bij producten die al wat langer op de markt zijn is het van belang dat de nadruk wordt gelegd, op de grote kwalitatieve eigenschappen en de verschillen met uw concurrent, kwaliteit/prijsverhouding en het bevestigen van de positieve ervaring met uw merk.

Herpositionering

Doeltreffende reclamestrategie

Voor producten en diensten die op het punt staan om uit de markt te verdwijnen, moeten nieuwe kansen worden gecreëerd door te zorgen voor een herpositionering. De levensfase van een product of dienst is bepalend voor de reclametactiek. Dit kunnen we doen door het communiceren van productaanpassingen, aantrekken van nieuwe doelgroepen, maar ook zoeken naar nieuwe toepassingsmogelijkheden en consumenten aansporen om uw producten vaker te gaan gebruiken, behoren tot de mogelijkheden. Een doeltreffende reclamestrategie maakt het verschil.

Het kennen van de doelgroep

De juiste argumenten

Voor een effectieve reclamestrategie is het van belang om te weten wat uw potentiële klanten drijft. Wat zijn de problemen waar zij tegenaan lopen. Waar liggen ze ’s nachts wakker van? Hoe kunt u ze helpen? Het kennen van uw doelgroep is cruciaal voor het verkoopproces. Hoe beter u weet wat uw klanten willen, hoe specifieker u kunt zijn. Als u specifiek bent, dan kunt u de sterke punten van uw producten of diensten goed naar voren brengen. Met de juiste argumenten bewijzen dat hetgeen u beweert ook klopt. Dat vergroot niet alleen het vertrouwen dat de consumenten in u zullen hebben, maar zal er ook voor zorgen dat u precies kunt aanbieden waarnaar de klant zoekt.

Specifiek

U bent de expert en dat mag iedereen weten

Er zijn verschillende manieren om specifiek te zijn. U kunt statistieken gebruiken of testimonials. Ook de combinatie van wervende teksten en beeldmateriaal is een effectieve manier om uw expertise aan te tonen. Waar het om gaat is dat u op de juiste wijze duidelijk kunt maken dat u de expert bent, waarmee het goed zakendoen is. Niet met Truus van Laarhoven uit Roelofarendsveen of met Joop Mulder uit Boxmeer, maar met u!

Action!

De consument bewegen

Help uw klanten bij hun zoektocht. Het gebeurt erg vaak dat er geen duidelijke “call to action” gehanteerd wordt. Dit is zo ongeveer het belangrijkste onderdeel van het verkoopproces. Dit mag u niet weglaten. Maak de consument duidelijk wat ze moeten doen om uw product te bemachtigen. Vertel ze exact welke actie ze moeten ondernemen om in aanmerking te komen voor uw uitstekende dienstverlening. De call to action moet precies en nauwkeurig aansluiten op de eerdere stappen die binnen het verkoopproces genomen zijn. Wat wilt u dat ze doen? Iets bestellen? Zich registreren voor uw nieuwsbrief?

Flushing Concepts kan u helpen met het ontwikkelen van een doeltreffende reclamestrategie!

Zet uw doelgroep aan tot actie!

Flushing Concepts logo

Meld je aan voor de blogpost!
Met de blogpost van Flushing Concepts blijf je automatisch op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van sales copywriting en online marketing!
We hebben een hekel aan spam. Uw e-mailadres zal niet worden verkocht of gedeeld met anderen (afgezien van het marketing automation platform dat wij gebruiken voor onze e-maillijst).