Wat is Marketing Automation Software?

Marketing automation software is software die tot doel heeft om marketing-inspanningen te automatiseren. Het biedt marketingafdelingen de mogelijkheid om zich herhalende taken zoals e-mailverkeer, social-mediatoepassingen en andere website-acties te automatiseren. Marketing automation maakt deze taken veel eenvoudiger.

Marketing automation strategie

Marketing automation is strategische software die bedrijven in staat stelt om te kopen en te verkopen op dezelfde wijze als grote online ondernemingen zoals Amazon, Bol.com en Beslist.nl dat doen. Het draait er bij marketing automation om, dat uw potentiële klanten (leads) gekoesterd worden, door middel van zeer gepersonaliseerde dienstbare content. Inhoud die van uw prospects afnemers maakt en van uw afnemers tevreden klanten maakt. Deze vorm van marketing automation zorgt voor een behoorlijke toename van de inkomsten van online bedrijven en levert een uitstekend rendement op investeringen (return on investment/ROI)

Automated marketing en leadgeneratie

Automated marketing is echter niet een van de meest eenvoudige marketingmiddelen om toe te passen. Toch zal marketing automation de komende jaren steeds meer toegepast worden. Marketing automation is een zeer nauwkeurig proces, waarbij alles draait om de bezoekers van uw website. Een effectieve manier om nieuwe klanten aan uw onderneming te binden. Klanten actief benaderen en werven zal steeds minder de norm zijn. Het gaat er bij automated marketing om, dat u uw prospects bij de hand neemt, voorziet van de juiste informatie en uw potentiële klanten zo goed mogelijk helpt. Een belangrijk onderdeel van automated marketing is leadgeneratie. Het doel hierbij is uiteraard dat het koesteren van uw leads, uiteindelijk zal resulteren in daadwerkelijk betalende klanten. Marketing automation is dus ontwikkeld om u en uw onderneming te helpen om uw marketingtaken voorrang te geven en uit te voeren op een gestroomlijnde en efficiënte manier.

B2B en B2C marketing

Marketing automation wordt gebruikt binnen moderne marketingprocessen bij verschillende soorten businesses, waaronder B2B en B2C. Eigenlijk bestaat er al een primitieve vorm van marketing automation sinds de jaren tachtig. Er werd gebruik gemaakt van software waarbij automatisch namen en adressen uit een database werden ingevoegd op de brieven en enveloppen, die bedrijven en instellingen naar consumenten wilden versturen per reguliere post. Het grote verschil met de marketing automation van toen en nu is dat vandaag de dag alles ‘instant’ plaatsvindt. Ook is er nu veel meer data beschikbaar voor ondernemingen via de verschillende online en offline kanalen.

Voorspellende algoritmen

Als u bijvoorbeeld een site bezoekt van een grote webwinkel en daar inlogt, dan is uw naam dynamisch ingevoegd op de pagina’s en worden er nieuwe producten aan u gepresenteerd, gebaseerd op uw browsegeschiedenis en voorgaande aankopen. Er worden hiervoor voorspellende algoritmen gebruikt.

Customer Relationship Management

B2B-bedrijven behalen veel voordeel door hun bestaande Customer Relationship Management software (CRM) te integreren met marketing automation. Hierdoor wordt het eenvoudiger om zowel de marketing als de verkoopinspanningen te stroomlijnen. Dit zorgt voor meer overzicht bij zowel de marketingafdeling als de verkoopafdeling.

E-mailmarketing automation en social media

Er is geen betere ondersteuning van marketing automation dan social media. Het gaat allang niet meer om alleen maar e-mailmarketing en het gericht tonen van online advertenties aan de consumenten. Social-mediakanalen zoals Twitter, Facebook en LinkedIn zijn vandaag de dag belangrijke spelers geworden op het gebied van marketing. Consumenten gebruiken de verschillende kanalen niet alleen meer om uw boodschappen te ontvangen, maar ook om rechtstreeks met u te communiceren. Een goed georganiseerd social-mediamanagement vereist een strategische aanpak. Dit kost uiteraard de nodige tijd en energie, maar vereist ook een aantal belangrijke vaardigheden.

Een centrale database

Met marketing automation heeft u al uw belangrijke marketingdata, gedetailleerde informatie over uw potentiële klanten en afnemers, maar ook kennis over de gedragingen van uw doelgroep op één plek. Hierdoor kunt u segmenteren en de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste consument presenteren. Marketing automation is een ideaal hulpmiddel om uw marketing-inspanningen te meten en te optimaliseren. Daardoor kunt u uw return on investment maximaliseren en inkomsten vergroten.

Marketing automation voor kleine bedrijven

Marketing automation is een snelgroeiende martketingmethode. Grote bedrijven hebben deze technologie al omarmd, maar ook kleine en middelgrote bedrijven bekijken hoe marketing automation in hun voordeel kan werken. Of het nu gaat om de gezondheidszorg, de financiële dienstverlening, de foodsector of de B2B-markt, marketing automation is in principe geschikt voor iedere branche. De populariteit van deze software wordt bepaald door de manier waarop klantenbinding en onderhoud van de klantrelatie wordt aangepakt.

De juiste processen op het juiste moment

Bij marketing automation en leadgeneratie draait het allang niet meer alleen om marketing. Het gaat veel verder dan dat. Uiteraard is marketing een belangrijk onderdeel van het hele proces, maar deze technologie zorgt ervoor dat de marketing, lead management, content, data, web statistieken en andere systemen op een evenwichtige manier met elkaar zijn geïntegreerd. Hierdoor kan de verkoopcyclus naar een hoger plan worden getild. Marketing automation software levert een uitgebreide strategie. De juiste processen op exact het goede moment.

Wat zijn de voordelen van marketing automation software?

Het bespaart u tijd.

De uitvoering van meerdere campagnes kan ruim van tevoren worden gepland. De werkuren die u hiermee bespaart kunt u wijden aan andere activiteiten.

Efficiëntie

Automated marketing biedt u een gestroomlijnd automatisch alternatief ten opzichte van traditionele handmatige processen. Tijd en arbeid kunnen gereduceerd worden waardoor ook de kosten lager zijn.

CRM-integratie

De integratie van marketing automation software kan ervoor zorgen dat u leads niet zomaar in het niets verdwijnen, nadat er een aantal niet-succesvolle contactmomenten hebben plaatsgevonden. De leads kunnen zich in een later stadium nog ontwikkelen tot hoogkwalitatieve leads. U kunt de kosten per lead precies onderzoeken en berekenen.

Dataverzameling

Marketing automation creëert contactmomenten met potentiële klanten die nog niet noodzakelijkerwijs een koopintentie hebben. Marketing automation kan u helpen om een beter inzicht te verkrijgen en gebruikt worden om specifieke data te verzamelen om uw toekomstige marketingcampagnes te verbeteren.

Managen van verschillende kanalen

Consumenten nemen de verschillende informatie tegenwoordig tot zich via verschillende kanalen. Het wordt daardoor steeds lastiger om al die kanalen te managen. Automated marketing helpt u om overzicht te houden op de verschillende kanalen.

Consistentie

Het integreren van alle marketing-inspanningen binnen één proces draagt bij aan een consistente merkpersoonlijkheid en een eendrachtige tone-of-voice.

Personalisatie

Marketing automation past de content op uw website aan aan uw potentiële klanten, door het creëren van een unieke en uitnodigende ervaring die helemaal relevant is en in veel gevallen zal leiden naar conversie.

B2B

Business-to-business-marketing wordt veel eenvoudiger en effectiever.

Copywriting voor business-to-business?

 

Wat zijn de nadelen van marketing automation software?

Techniek

Marketing automation software biedt ontzettend veel mogelijkheden. Dit is natuurlijk een ontzettend groot voordeel, maar hierdoor is sommige software relatief ingewikkeld. Het technische aspect kan een obstakel vormen. Laat u daardoor echter niet ontmoedigen om deze software te gaan gebruiken.

Verschillende spelers

Er is op het gebied van marketing automation software behoorlijk wat concurrentie. De verschillen tussen de aanbieders van de software zijn dan ook best wel groot. Het is dus van belang om goed in kaart te brengen welke functionaliteiten onmisbaar zijn voor uw onderneming, maar vooral ook welke toepassingen precies aansluiten bij uw doelstellingen. Dit is dan misschien geen eenvoudig proces, maar als u weet welke software het beste bij uw bedrijf past, dan plukt u daar later de vruchten van.

Wisselwerking met andere toepassingen

Niet alle toepassingen kunnen per definitie aan iedere software gekoppeld worden. Voordat u een keuze maakt voor een bepaalde software moet u zoals gezegd weten wat uw doelstellingen zijn. Alleen als u dat weet en overzichtelijk hebt gemaakt, dan kunt u gaan kijken of de software ook ‘compatible’ is met ander toepassingen die u aan uw marketing automation software wilt koppelen. Marketing automation software vergelijken is dus erg belangrijk.

Contact met Flushing Concepts!

Flushing Concepts logo

Meld je aan voor de blogpost!
Met de blogpost van Flushing Concepts blijf je automatisch op de hoogte van de nieuwste trends op het gebied van sales copywriting en online marketing!
We hebben een hekel aan spam. Uw e-mailadres zal niet worden verkocht of gedeeld met anderen (afgezien van het marketing automation platform dat wij gebruiken voor onze e-maillijst).